Мала академія наук запустила цикл зустрічей із Нобелівськими лауреатами. На лекціях зіркових науковців можна почути історії успіху та епікфейлів, надихнутися прикладами і поставити вченим власні запитання.

22 липня з МАНівцями спілкувався американський хімік, поет, драматург і філософ українсько-єврейського походження Роалд Гоффман — лауреат Нобелівської премії 1981 року з хімії за розробку теорії перебігу хімічних реакцій, що значно розширює можливості для планування хімічних експериментів.

Що досліджує Роалд Гоффман?

Сфера інтересів ученого на перетині хімії та фізики. Дослідник розглядає поведінку матерії в екстремальних умовах високого тиску, наприклад у центрі Землі. За такого тиску об’єм твердої речовини зменшується приблизно на одну третину від звичайного. У таких дослідженнях вченому допомагає «хімічна уява», адже доводиться працювати в нестандартних умовах, коли гази стають рідинами або ж твердими тілами.  

Що таке тиск і як його «отримують» у хімічних лабораторіях? 

Тиск — це сила на одиницю площі. Обєкт, на який діє сила, стискається, зменшує свій обєм і збільшує густину. Зазвичай тиск вимірюють у барах, але в експериментальній та теоретичній хімії застосовують гігапаскалі — ця одиниця дорівнює 10 000 бар і є мірилом для високого тиску, як-от гравітаційного у центрі Землі. 

Аби «отримати» високий тиск у лабораторних умовах, науковці використовують різні інструменти, до прикладу технології «алмазне ковадло» або ударно-хвильову. За допомогою першої утворюють рівномірний гідростатичний тиск, а у другій спостерігають анізотропне стиснення, коли тиск і температура підвищуються.  

Для чого вчені досліджують явище тиску?

У лабораторії дослідники можуть стискати, наприклад, газ. Гоффман вважає це чудовим матеріалом, адже атоми в ньому розташовуються далеко один від одного. Коли застосовують тиск, газ переходить у рідину, а зрештою до твердої, більш щільної форми. До речі, за допомогою технологій зріджують природний газ для транспортування.  

Також завдяки високому тиску вчені свого часу експериментально металізували ксеон. Це відбулося так: газ конденсували у ксенон-рідину, заморозили і, застосовуючи високий тиск, — перетворили на метал. Такий самий експеримент вдався із йодом, а ось гелій металізувати поки не можна, адже для цього потрібен тиск, як у центрі газового гіганта, як-от екзопланети. 

Посилання на форми реєстрації на наступні лекції шукай на сайті МАН у розділі «Наукові івенти» ➡️ https://man.gov.ua/events

І читай найцікавіше з інших лекцій серії ➡️

Про світлодіоди, шлях до «Нобелівки» та мрії: конспект лекції фізика Хіросі Амано

Про мозок, навчання уві сні та саморозвиток у складні часи: конспект лекції Барбари Оклі

Про пам’ять, орієнтацію у просторі та лікування хвороби Альцгеймера: конспект лекції Мей-Брітт Мозер

Фейки про рослин-мутантів, користь від ГМО і небезпека їхньої заборони: конспект лекції Річарда Джона Робертса

Про нейтрино та історію дослідження цієї частинки: конспект лекції Шелдона Лі Ґлешоу

Про вивчення нейронів, дослідження неврологічних хвороб і різницю між мозком і комп’ютером: конспект лекції Едварда Мозера

Про нейтрино, таємниці осциляцій і нові закони Всесвіту: конспект лекції Такаакі Кадзіти

Про аквапорини, важливість їх дослідження та єднання націй через науку: конспект лекції Пітера Егра

Про мову генів, РНК-інтерференцію та сортування фейків: конспект лекції Крейга Мелло

Про вірусні ідеї, біологію наукового прогресу та головну мотивацію для вчених: конспект лекції Джорджа Сміта

Про шлях до «Нобелівки» з хімії, заморожування біомолекул і вивчення коронавірусу: конспект лекції Йоахіма Франка
Про моделювання молекул, органокаталіз і майбутнє медицини: конспект лекції Девіда Макміллана

Про «непотрібні» знання та секрети наукового мислення: конспект лекції Мартіна Чалфі

Про важливість занять наукою й алгоритми вдумливого навчання: конспект лекції Ліланда Гартвелла

Про соціальну відповідальність бізнесів і навіщо вона потрібна: конспект лекції Олівера Гарта

Про гравітаційні хвилі та чорні діри: конспект лекції Райнера Вайса

Про війну росії проти свободи в Україні, Казахстані й Ірані: конспект лекції Ширін Ебаді

Про пошук покликання, соціальні експерименти та боротьбу з бідністю у світі: конспект лекції Естер Дюфло

Про волатильність, глобальне потепління та його вплив на економіку: конспект лекції Роберта Енґла ІІІ

Про причини хвороби Паркінсона та науки, що допоможуть у лікуванні: конспект лекції Ренді Шекмана

Про гонку озброєнь бактерій і вірусів та спосіб редагування генома: конспект лекції Емманюель Шарпантьє

Про дитячі роки Всесвіту й таємниці космосу: конспект лекції Джона Мазера

Про флуоресцентну мікроскопію та поради майбутнім ученим: конспект лекції Вільяма Мернера

Про революційні зміни в метричній системі: конспект лекції Вільяма Філліпса

Про наукові експерименти і те, як відкрили захисників наших хромосом: конспект лекції Керол Грейдер

Про економічну модель минулого та економічні реалії сьогодення: конспект лекції Джозефа Стігліца

Про мутації вірусів, ДНК та РНК: конспект лекції Ендрю Фаєра

Про нейтрино й загадки темної матерії: конспект лекції Артура Макдональда

Про (не)ідеальну соціальну політику Данії та США: конспект лекції Джеймса Джозефа Хекмана 

Про теорію переносу електронів & роботу хіміків-дослідників: конспект лекції Рудольфа Артура Маркуса

Як працює інтуїтивне мислення і як не потрапити в його тенета: конспект лекції Деніела Канемана

Про білки в нашому організмі й історію структурної біології: конспект лекції Курта Вютріха

Про вплив кисню на організм, причини раку та поради майбутнім науковцям: конспект лекції Пітера Реткліффа

Про дослідження мікроскопії та поради науковцям-революціонерам: конспект лекції Штефана Гелля

Про лікарську етику, ковідні виклики та медицину майбутнього: конспект лекції Агарона Чехановера

Про атомні годинники і навіщо їх вивчати: конспект лекції Девіда Вайнленда

Про каталізатори та їхнє значення в хімії й буденщині: конспект лекції Беньяміна Ліста