Мала академія наук запустила цикл зустрічей із Нобелівськими лауреатами. На лекціях зіркових науковців можна почути історії успіху та епікфейлів, надихнутися прикладами та поставити вченим власні запитання.
21 червня з МАНівцями спілкувався американо-ізраїльський психолог Деніел Канеман — лауреат Нобелівської премії 2002 року з економіки за інтеграцію висновків психологічних досліджень в економічну науку, особливо щодо людських суджень і прийняття рішень в умовах невизначеності.
Сьогодні ділимося конспектом найцікавіших тез лекції вченого!
Як працює інтуїція?
За визначенням лектора, інтуїція — це віра, що ми маємо певне знання, а інтуїтивний висновок —- твердження, яке раптово спадає на думку, такий собі автоматичний розумовий процес.
Аби проілюструвати, як працює інтуїція, лектор запропонував аудиторії задачку: визначити середній бал Джулії у старшій школі за умови, що вже в 4 роки вона чудово читала. Більше половини аудиторії відповіли, що дівчина вірогідно має високий середній бал. Деніел Канеман пояснив, що в цій ситуації ми застосовуємо механізм зіставлення: з того, як добре вона читала, отримуємо враження про Джулію і на основі цього робимо припущення про її розумові здібності. Абсурд ситуації полягає в тому, що висновки про успішність дівчини у старшій школі робимо за її досягненнями в чотирирічному віці.
Ще один механізм, за яким працює наша інтуїція, — спрощення складних запитань. До прикладу, коли маємо зрозуміти, чи довіряємо ми конкретній людині, але не маємо жодної інформації про її доброчесність, ставимо собі просте запитання: «Чи подобається мені ця людина?». І на основі відповіді робимо висновки про те, чи варто їй вірити.
Чи можна довіряти інтуїції?
Іноді інтуїтивні судження можуть бути правильними: шахіст робить вдалий хід на гральній дошці, баскетболіст ефективно передає пас, а пожежник встигає вийти з будинку у вогні, бо відчуває небезпеку.
Лектор зауважив, що в таких випадках інтуїтивні судження мають покладатися на 3 складові: попередні знання, врахування закономірностей у контексті конкретного питання та зворотний зв’язок. Якщо розглянути ці складові на прикладі шахіста, отримаємо таке: оскільки він навчався грати в шахи, то має певний досвід, відповідно знає закономірності, які працюють у цій грі, та здійснює ходи з урахуванням цих засад, водночас на те, як він будує стратегію, впливає і зворотний зв’язок — те, як на той чи інший хід реагує суперник.
Коли є ці складові, можемо довіряти інтуїтивним судженням. Натомість Деніел Канеман не радить покладатися на інтуїцію, якщо немає знань чи не враховані закономірності. Адже щоби вгадати випадковість, слід мати магічні здібності :)
Як підсумок лектор зауважив: беззаперечна впевненість у своїх судженнях, які робимо на основі інтуїції чи ні, — помилкова стратегія. Він порадив завжди розглядати альтернативні погляди на ті або інші питання, аби робити висновки, які справді відображають реальність, а не випливають з нашої уяви.
Попереду ще багато цікавих лекцій!
Посилання на форми реєстрації шукай на сайті МАН у розділі «Наукові івенти» ➡️ https://man.gov.ua/events
І читай найцікавіше з інших лекцій серії ➡️
Про світлодіоди, шлях до «Нобелівки» та мрії: конспект лекції фізика Хіросі Амано
Про мозок, навчання уві сні та саморозвиток у складні часи: конспект лекції Барбари Оклі
Про пам’ять, орієнтацію у просторі та лікування хвороби Альцгеймера: конспект лекції Мей-Брітт Мозер
Фейки про рослин-мутантів, користь від ГМО і небезпека їхньої заборони: конспект лекції Річарда Джона Робертса
Про нейтрино та історію дослідження цієї частинки: конспект лекції Шелдона Лі Ґлешоу
Про вивчення нейронів, дослідження неврологічних хвороб і різницю між мозком і комп’ютером: конспект лекції Едварда Мозера
Про нейтрино, таємниці осциляцій і нові закони Всесвіту: конспект лекції Такаакі Кадзіти
Про аквапорини, важливість їх дослідження та єднання націй через науку: конспект лекції Пітера Егра
Про мову генів, РНК-інтерференцію та сортування фейків: конспект лекції Крейга Мелло
Про вірусні ідеї, біологію наукового прогресу та головну мотивацію для вчених: конспект лекції Джорджа Сміта
Про шлях до «Нобелівки» з хімії, заморожування біомолекул і вивчення коронавірусу: конспект лекції Йоахіма Франка
Про моделювання молекул, органокаталіз і майбутнє медицини: конспект лекції Девіда Макміллана
Про «непотрібні» знання та секрети наукового мислення: конспект лекції Мартіна Чалфі
Про важливість занять наукою й алгоритми вдумливого навчання: конспект лекції Ліланда Гартвелла
Про соціальну відповідальність бізнесів і навіщо вона потрібна: конспект лекції Олівера Гарта
Про гравітаційні хвилі та чорні діри: конспект лекції Райнера Вайса
Про війну росії проти свободи в Україні, Казахстані й Ірані: конспект лекції Ширін Ебаді
Про пошук покликання, соціальні експерименти та боротьбу з бідністю у світі: конспект лекції Естер Дюфло
Про волатильність, глобальне потепління та його вплив на економіку: конспект лекції Роберта Енґла ІІІ
Про причини хвороби Паркінсона та науки, що допоможуть у лікуванні: конспект лекції Ренді Шекмана
Про гонку озброєнь бактерій і вірусів та спосіб редагування генома: конспект лекції Емманюель Шарпантьє
Про дитячі роки Всесвіту й таємниці космосу: конспект лекції Джона Мазера
Про флуоресцентну мікроскопію та поради майбутнім ученим: конспект лекції Вільяма Мернера
Про революційні зміни в метричній системі: конспект лекції Вільяма Філліпса
Про наукові експерименти і те, як відкрили захисників наших хромосом: конспект лекції Керол Грейдер
Про економічну модель минулого та економічні реалії сьогодення: конспект лекції Джозефа Стігліца
Про мутації вірусів, ДНК та РНК: конспект лекції Ендрю Фаєра
Про нейтрино й загадки темної матерії: конспект лекції Артура Макдональда
Про (не)ідеальну соціальну політику Данії та США: конспект лекції Джеймса Джозефа Хекмана
Про теорію переносу електронів & роботу хіміків-дослідників: конспект лекції Рудольфа Артура Маркуса