Як працює інтуїтивне мислення і як не потрапити в його тенета: конспект лекції Деніела Канемана

Мала академія наук запустила цикл зустрічей із Нобелівськими лауреатами. На лекціях зіркових науковців можна почути історії успіху та епікфейлів, надихнутися прикладами та поставити вченим власні запитання.

21 червня з МАНівцями спілкувався американо-ізраїльський психолог Деніел Канеман — лауреат Нобелівської премії 2002 року з економіки за інтеграцію висновків психологічних досліджень в економічну науку, особливо щодо людських суджень і прийняття рішень в умовах невизначеності.

Сьогодні ділимося конспектом найцікавіших тез лекції вченого!

Як працює інтуїція?

За визначенням лектора, інтуїція — це віра, що ми маємо певне знання, а інтуїтивний висновок —- твердження, яке раптово спадає на думку, такий собі автоматичний розумовий процес.

Аби проілюструвати, як працює інтуїція, лектор запропонував аудиторії задачку: визначити середній бал Джулії у старшій школі за умови, що вже в 4 роки вона чудово читала. Більше половини аудиторії відповіли, що дівчина вірогідно має високий середній бал. Деніел Канеман пояснив, що в цій ситуації ми застосовуємо механізм зіставлення: з того, як добре вона читала, отримуємо враження про Джулію і на основі цього робимо припущення про її розумові здібності. Абсурд ситуації полягає в тому, що висновки про успішність дівчини у старшій школі робимо за її досягненнями в чотирирічному віці. 

Ще один механізм, за яким працює наша інтуїція, — спрощення складних запитань. До прикладу, коли маємо зрозуміти, чи довіряємо ми конкретній людині, але не маємо жодної інформації про її доброчесність, ставимо собі просте запитання: «Чи подобається мені ця людина?». І на основі відповіді робимо висновки про те, чи варто їй вірити. 

Чи можна довіряти інтуїції? 

Іноді інтуїтивні судження можуть бути правильними: шахіст робить вдалий хід на гральній дошці, баскетболіст ефективно передає пас, а пожежник встигає вийти з будинку у вогні, бо відчуває небезпеку.

Лектор зауважив, що в таких випадках інтуїтивні судження мають покладатися на 3 складові: попередні знання, врахування закономірностей у контексті конкретного питання та зворотний зв’язок. Якщо розглянути ці складові на прикладі шахіста, отримаємо таке: оскільки він навчався грати в шахи, то має певний досвід, відповідно знає закономірності, які працюють у цій грі, та здійснює ходи з урахуванням цих засад, водночас на те, як він будує стратегію, впливає і зворотний зв’язок — те, як на той чи інший хід реагує суперник. 

Коли є ці складові, можемо довіряти інтуїтивним судженням. Натомість Деніел Канеман не радить покладатися на інтуїцію, якщо немає знань чи не враховані закономірності. Адже щоби вгадати випадковість, слід мати магічні здібності :)

Як підсумок лектор зауважив: беззаперечна впевненість у своїх судженнях, які робимо на основі інтуїції чи ні, — помилкова стратегія. Він порадив завжди розглядати альтернативні погляди на ті або інші питання, аби робити висновки, які справді відображають реальність, а не випливають з нашої уяви. 

Попереду ще багато цікавих лекцій! 

Посилання на форми реєстрації шукай на сайті МАН у розділі «Наукові івенти» ➡️ https://man.gov.ua/events

І читай найцікавіше з інших лекцій серії ➡️

Про світлодіоди, шлях до «Нобелівки» та мрії: конспект лекції фізика Хіросі Амано

Про мозок, навчання уві сні та саморозвиток у складні часи: конспект лекції Барбари Оклі

Про пам’ять, орієнтацію у просторі та лікування хвороби Альцгеймера: конспект лекції Мей-Брітт Мозер

Фейки про рослин-мутантів, користь від ГМО і небезпека їхньої заборони: конспект лекції Річарда Джона Робертса

Про нейтрино та історію дослідження цієї частинки: конспект лекції Шелдона Лі Ґлешоу

Про вивчення нейронів, дослідження неврологічних хвороб і різницю між мозком і комп’ютером: конспект лекції Едварда Мозера

Про нейтрино, таємниці осциляцій і нові закони Всесвіту: конспект лекції Такаакі Кадзіти

Про аквапорини, важливість їх дослідження та єднання націй через науку: конспект лекції Пітера Егра

Про мову генів, РНК-інтерференцію та сортування фейків: конспект лекції Крейга Мелло

Про вірусні ідеї, біологію наукового прогресу та головну мотивацію для вчених: конспект лекції Джорджа Сміта

Про шлях до «Нобелівки» з хімії, заморожування біомолекул і вивчення коронавірусу: конспект лекції Йоахіма Франка
Про моделювання молекул, органокаталіз і майбутнє медицини: конспект лекції Девіда Макміллана

Про «непотрібні» знання та секрети наукового мислення: конспект лекції Мартіна Чалфі

Про важливість занять наукою й алгоритми вдумливого навчання: конспект лекції Ліланда Гартвелла

Про соціальну відповідальність бізнесів і навіщо вона потрібна: конспект лекції Олівера Гарта

Про гравітаційні хвилі та чорні діри: конспект лекції Райнера Вайса

Про війну росії проти свободи в Україні, Казахстані й Ірані: конспект лекції Ширін Ебаді

Про пошук покликання, соціальні експерименти та боротьбу з бідністю у світі: конспект лекції Естер Дюфло

Про волатильність, глобальне потепління та його вплив на економіку: конспект лекції Роберта Енґла ІІІ

Про причини хвороби Паркінсона та науки, що допоможуть у лікуванні: конспект лекції Ренді Шекмана

Про гонку озброєнь бактерій і вірусів та спосіб редагування генома: конспект лекції Емманюель Шарпантьє

Про дитячі роки Всесвіту й таємниці космосу: конспект лекції Джона Мазера

Про флуоресцентну мікроскопію та поради майбутнім ученим: конспект лекції Вільяма Мернера

Про революційні зміни в метричній системі: конспект лекції Вільяма Філліпса

Про наукові експерименти і те, як відкрили захисників наших хромосом: конспект лекції Керол Грейдер

Про економічну модель минулого та економічні реалії сьогодення: конспект лекції Джозефа Стігліца

Про мутації вірусів, ДНК та РНК: конспект лекції Ендрю Фаєра

Про нейтрино й загадки темної матерії: конспект лекції Артура Макдональда

Про (не)ідеальну соціальну політику Данії та США: конспект лекції Джеймса Джозефа Хекмана 

Про теорію переносу електронів & роботу хіміків-дослідників: конспект лекції Рудольфа Артура Маркуса





СТАТТІ ЕКОНОМІКА СУСПІЛЬСТВОЗНАВСТВО