Щорічно майже мільйон підлітків долучається до Всеукраїнських учнівських олімпіад. Це перший крок, щоб проявити в себе в науці та продемонструвати свої знання з природничих і гуманітарних дисциплін.
У сезоні 2024/2025 відбулися олімпіади з 20 предметів. А переможці IV етапу змагань отримали можливість представляти Україну на міжнародному рівні.
Цьогоріч Міжнародна хімічна олімпіада проходила в Дубаї, що в Об’єднаних Арабських Еміратах, з 6 до 13 липня. Вперше змагання відбулося у 1968 році у Празі, до нього долучилися команди з трьох країн. Тепер же конкурс проходить щороку в різних місцях і об’єднує юних хіміків із понад 70 країн.
Цьогоріч українську команду представляли чотири учасники, які змагалися на теоретичному та практичному етапах. Підлітки вибороли дві золоті та дві срібні медалі. Ян Горянський, учень 11 класу Києво-Печерського ліцею № 171 «Лідер» Печерського району міста Києва, та Богдан Фастнахт, учень 11 класу Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка, вибороли золоті медалі. Маркіян Слоцький, учень 11 класу Львівського фізико-математичного ліцею-інтернату при Львівському національному університеті імені Івана Франка, та Андрій Суханов, учень 11 класу Технічного ліцею Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут» міста Києва, здобули срібло.
«Наразі в Україні існує велика потреба в спеціалістах з природничих наук. Олімпіадний рух — чудова можливість для учнів проявити свої здібності в цій сфері, він мотивує до поглибленого вивчення улюбленого предмета. Я дуже тішуся результатами команди від України на Міжнародній олімпіаді з хімії цього року. Хочу відзначити наполегливість учнів та великий внесок вчителів, а також команди компанії “Enamine”, на базі якої проходили відбори та відбувалась підготовка команди. А ще хочу подякувати Костянтину Гавриленку — голові журі Всеукраїнської олімпіади з хімії та керівнику команди України на міжнародній олімпіаді — за професійність та неймовірний внесок у підготовку молодого покоління українських спеціалістів», — зазначила заступниця директора з навчально-виховної роботи центру міжнародної освітньої діяльності МАН Яна Чейшвілі.
Ми розпитали призера Міжнародної хімічної олімпіади Андрія Суханова про його захоплення хімією, підготовку до змагання та враження від конкурсу.
Коли і як ти зацікавився хімією?
На перших шкільних уроках хімії мені було нецікаво. Інтерес з’явився через пів року, коли мене вразило різноманіття хімічних елементів. Відбулося це так. Я дізнався, що деякі хімічні елементи добувають штучно. Тоді в мене виникло питання: невже їх зовсім немає у природі? Шукаючи відповідь в інтернеті, натрапив на відео про хімію урану. Воно входило у плейліст, де йшлося про характерні властивості інших елементів і досліди з ними. Я захопився і переглянув їх усі. Це і стало початком мого зацікавлення хімією. Пізніше, коли я почав брати участь в олімпіадах, мене зацікавили задачі не тільки з хімії елементів, а й з інших розділів цієї науки.
Як ти готувався до олімпіади?
Активно готуватися до міжнародної олімпіади я почав, коли пройшов відбір, — у квітні. Розв’язував задачі, які надали організатори. Паралельно з відбором учасників також відбувалася теоретична і, що найважливіше, практична підготовка. У травні всі кандидати на участь в олімпіаді зібралися у Києві, де протягом тижня відвідували лекції з різних розділів хімії. А також розбирали задачі з підготовчого комплекту до цьогорічної міжнародної олімпіади, які до того ж були попереднім домашнім завданням учасників. Один із днів присвятили лабораторним роботам, а в кінці відбору ми написали контрольні та провели експерименти — за їхніми результатами визначили склад команди на міжнародну олімпіаду.
Після цього заняття продовжилися: ми більше зосередилися на практичних завданнях. Я так завзято проводив дослідження, що пропалив дірки на двох лабораторних халатах. Окрім того, самостійно розв’язував завдання торішніх олімпіад на час, адже його нестача під час змагання — найбільша проблема.
Як пройшло змагання?
Олімпіадна програма була досить насиченою. Крім відкриття, двох екзаменів і закриття, ми мали екскурсії: ознайомилися з туристичними пам’ятками ОАЕ. Найцікавішим був тур в Абу-Дабі. Також я мав нагоду поспілкуватися з колегами з усього світу.
Що запам’яталося найбільше?
Найбільше вражень я отримав від спілкування з учасниками з інших країн. А ще в парку атракціонів відвідав великі наземні американські гірки. Було трохи лячно, адже вони досить високі. Проте отримав чудові враження. Загалом я задоволений участю в олімпіаді.
Чи плануєш пов’язати своє життя з хімією?
Я найкраще показав себе на олімпіаді з хімії. Однак мене цікавлять й інші напрями. Впевнений: мій шлях точно буде в науці, проте остаточно ще не вирішив, у якій саме галузі.
Колажі: Олена Ковальчук