Упродовж п’яти днів мальовниче Закарпаття стало осередком допитливості, експериментів і відкриттів. З 30 вересня до 4 жовтня в Іршаві відбувався хакатон для юних дослідників природничих наук — учнів 9–11 класів із Харківщини, Миколаївщини, Луганщини, Сумщини, Херсонщини та Дніпропетровщини.
28 учасників — вихованці гуртків хімії, біології та екології — об’єдналися в команди, щоб створити власні проєкти, які роблять вивчення природничих наук практичним, сучасним і справді захопливим.
На урочистому відкритті Олена Квачевська, виконувачка обов’язків директора НЦ «МАНУ», привітала учасників зі стартом події: «Ми щиро раді, що вас стає дедалі більше — активних, допитливих, готових до нових відкриттів. Ми з командою зробили все, щоб ці кілька днів були для вас комфортними, насиченими й цікавими. Сподіваюся, ви проведете їх плідно, знайдете нові ідеї та друзів. І, звісно, ми дуже чекаємо нових зустрічей із вами на подіях Національного центру “Мала академія наук України”».
Наталія Легка, заступниця директора з навчальної роботи НЦ «МАНУ», підкреслила: «Вітаю всіх, хто приїхав і долучився до цього хакатону! Те, що на вас чекає, — цікаве, динамічне й абсолютно різноманітне. Сподіваюся, саме тут ви отримаєте імпульс рухатися далі — у науці, технологіях, дослідженнях. Протягом п’яти днів ви працюватимете зі STEM — напрямом, який об’єднує науку, технології, інженерію й показує, як вони взаємодіють у реальному житті. Такі заходи допомагають зрозуміти, що наука — це не лише формули, а й спосіб мислення і відкриття світу».
Мета хакатону — не просто навчити, а надихнути. Тут учні проводили дослідження, розвивали креативність і створювали простір, де наука стає особистою пригодою. У межах навчальної частини відбувалися профорієнтаційні практичні заняття, під час яких школярі застосовували свої знання в реальних експериментах, дізнавалися більше про професії в галузі природничих наук і розвивали навички дослідників — від спостереження до реалізації власної ідеї.
«Щойно ми закінчили практикум “Виготовлення пломби для макета зуба”. Я впорався найшвидше — завдання виявилось не складним, але дуже цікавим. Мені подобається, що програма хакатону не розкривається одразу: щодня — нове завдання, новий виклик. Учора я навіть не уявляв, що сьогодні ми створюватимемо такі проєкти. Це справді захопливо!» — розповів Даніїл Ніколаєв із Дніпра.
Однак головним випробуванням стала проєктна робота. Команди виконували R&D-завдання за трьома напрямами: дизайн демонстраційного експерименту, R&D і концепція 3R (reduce, reuse, recycle) та створення макета ідеального освітнього простору для вивчення природничих дисциплін.
Кожна команда отримала базовий набір матеріалів і повну свободу дій. Головне завдання — знайти власний шлях до рішення, продемонструвати інноваційне мислення, логіку, креативність і командну злагодженість.
Хакатон став для учнів не лише змаганням, а й лабораторією росту — місцем, де можна було вільно помилятися, шукати, пробувати й відкривати. Адже саме з таких спроб народжуються справжні відкриття.
«Я вдячна за можливість відчути себе справжньою дослідницею — працювати в лабораторії та створювати щось цікаве. Програма була дуже насиченою: щодня — новий масштабний проєкт, тож іноді це було виснажливо. Хотілося б ще мати трохи часу на екскурсії чи прогулянки. Наш великий проєкт мав цікаву тему, але оцінювати чужі мрії — непросто, бо кожен бачить світ по-своєму. Найбільше сподобалися люди, атмосфера й місце проведення. Організатори завжди були поруч і підтримували нас, за це їм щира подяка», — поділилася враженнями Олена Біличенко з Луганської області.