У травні Мала академія наук запустила #CVIDOMIобирати — профорієнтаційний проєкт у партнерстві з Фондом ООН у галузі народонаселення, ГО «ЕдКемп Україна» і за підтримки Швеції. Для учасників підготували, зокрема, цикл лекцій від психологинь, що допоможуть визначити власну формулу ідеальної професії, побороти стереотипи про кар’єру і знайти фах до душі. Сьогодні ділимося конспектом лекції Світлани Марчек — психологині та спеціалістки з профорієнтації.

Що таке емоційний інтелект і як його розвивати? 

Емоційний інтелект — це сукупність здібностей, які допомагають нам продуктивно взаємодіяти одне з одним. Йдеться зокрема про навички інтерпретації слів співрозмовників, розуміння й контролю емоцій. 

Емоційний інтелект (EQ) часто порівнюють із коефіцієнтом інтелекту (IQ), проте ці поняття не тотожні. Лекторка пояснює, що IQ визначає рівень розумових здібностей, тобто наскільки людина, скажімо, вправно розв’язує математичні задачі чи застосовує на практиці правила пунктуації. Натомість EQ розповідає про когнітивні здібності людини, як-от уміння контролювати емоції в робочій комунікації. За словами Світлани, показники IQ та EQ однаково важливі для досягнення професійних та інших цілей. 

Аби розвивати емоційний інтелект лекторка радить декілька простих у виконанні практик. Приміром, вчитися називати емоції — свої та чужі, уявляти себе на місці іншої людини, читати книжки, дивитися кіно, планувати на три роки вперед, спілкуватися з людьми. А тим, хто прагне заглибитися в цю тему, Світлана радить прочитати книжку Деніела Ґоулмана «Емоційний інтелект». 

Що таке особисті кордони та як їх захистити? 

Особисті кордони — це уявний простір, у межах якого ми можемо вільно виявляти свої почуття й емоції. Коли ці кордони порушують, цілком органічними є реакції роздратування, злості та навіть агресії. Аби вберегтися від цього, Світлана радить дослухатися до власних бажань і потреб, а також вчитися комунікувати про них відверто назагал. 

Як вирішувати конфлікти? 

Аби відповісти на це запитання, Світлана пропонує спочатку вивести формулу конфлікту. Ось її версія: 

конфлікт = учасники + об’єкт + ситуація + інцидент.

Для пояснення лекторка навела буденний кейс. Уявімо, що дві подруги пішли в кіно, не запросивши із собою третю. Та образилася, оскільки відчула себе покинутою та зрадженою людьми, яких вважає близькими. Свою образу вона висловила різко й обвинувачувально, реакція її подруг виявилася так само феєричною. Як результат маємо гучну сварку між начебто близькими людьми. 

У цьому кейсі подруги — учасниці конфлікту, його об’єкт — інтереси дівчат, ситуація — дві приятельки пішли у кіно, а інцидент — образа третьої.  

Що можна було зробити, аби вирішити цей конфлікт мирним шляхом? Світлана підказує, що тут вартує увімкнути потужності емоційного інтелекту на повну! Приміром, третя подруга могла запитати у приятельок прямо, чому вона не отримала запрошення, замість того, аби домислювати причини. Натомість їм не завадило б подумати про почуття своєї подруги й усвідомити, що її різка реакція на ситуацію з незапрошенням виникла від недокомунікації з їхнього боку. 

Попереду ще багато корисних лекцій від експерток і зустрічей із лідерами думок! Посилання на форми реєстрації шукай на сайті МАН, на сторінці проєкту #CVIDOMI

І читай найцікавіше з попередніх лекцій у межах #CVIDOMIобирати ➡️ 

Чому не існує «престижних професій» і як вибрати фах мрії: конспект лекції Ірини Плешакової

Чому не існує «професійного призначення» та як знайти свій фах без Сортувального капелюха: конспект лекції Ганни Різніченко

Як інтереси допомагають знайти роботу і попередити вигоряння: конспект Ганни Чатченко

Як усвідомлено розпочати кар’єру і залишатися собою у мінливому світі: конспект лекції Алевтини Седоченко

Про секрети самопрезентації, резюме та мотиваційних листів: конспект лекції Наталії Демиденко

Як вибрати професію, щоб поєднати приємне з прибутковим і припинити накручуватися: конспект лекції Світлани Марчек

Що таке синдром самозванця і як його перемогти: конспект лекції Ганни Різніченко 

Що таке дискримінація і як її побороти: конспект лекції Ольги Попадинець

Про формулу успіху та міфи профорієнтації: конспект лекції Ганни Чатченко

Про типи темпераменту і вдалий вибір професії: конспект лекції Наталії Демиденко