Чи можуть підлітки своїми натхненними промовами підвищувати обізнаність дорослих про екопроблеми? Та ще й закликати до їхнього розв’язання? Так, завдяки GENIUS Olympiad.
GENIUS Olympiad — найбільший у світі конкурс проєктів екологічного спрямування. Цьогоріч у змаганні з’явилася нова категорія — «Промова». У її межах учасники готували спічі на визначену тему. У 2025-му це — вуглецеві ринки (система, яка зменшує викиди вуглецю завдяки спеціальним сертифікатам і кредитам для підприємств). У своїх промовах конкурсанти розмірковували про впровадження вуглецевих ринків і про те, як це вплине на довкілля й економічний стан України та світу.
Ми поспілкувалися з українськими фіналістами GENIUS Olympiad у категорії «Промова». Розпитали про мотивацію, підготовку до конкурсу та про те, чому ораторські навички — мастхев у 2025-му.
Дмитро Панченков
Школяр із Дніпропетровщини підготував проєкт «Вуглецевий ринок як драйвер економічного зростання України». З ним здобув почесну відзнаку у категорії «Промова».
Чим тебе зацікавила нова категорія у GENIUS Olympiad?
Я вже кілька років цікавлюся гуманітарними науками, зокрема мовами та філософією. Мені видалося, що участь у GENIUS Olympiad у категорії «Промова» дасть змогу розширити сферу своїх інтересів та проявити уже наявні вміння. Так і сталося, адже ця категорія комплексна: дозволяє учасникам продемонструвати навички ораторського мистецтва та аргументації, знання екології та економіки.
Як ти готувався до виступу?
Організатори змагання запропонували нам поміркувати про функціонування, переваги та недоліки вуглецевих ринків. Ми отримали низку питань, на які мали відповісти під час виступу.
У промові я вирішив зосередитися на українському контексті. Розглянув, як вуглецеві ринки можуть сприяти економічному зростанню нашої країни та покращити стан довкілля. Також звернув увагу на можливі ризики. Я підкреслив, що запровадження вуглецевих ринків матиме переваги для української економіки, адже вони посприяють розвитку відновлюваної енергетики та екотехнологій, збільшать кількість робочих місць і посилять євроінтеграційні процеси.
Раніше я був знайомий з вуглецевими ринками лише побіжно, але, дізнавшись більше, зацікавився темою та побачив її потенціал.
Як розвиваєш ораторські навички?
Допомагає моє зацікавлення гуманітарними науками: філософією, журналістикою, соціологією. У цих сферах важливі навички логічного та критичного мислення, уміння аргументовано висловлюватися.
Перші наукові проєкти на Конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів — членів МАН я створював саме з філософського напряму. Спочатку це здавалося чимось нереальним, проте згодом я зрозумів: мені добре вдається. Після того долучався до літніх шкіл та змагань, що організовувала Мала академія наук. Саме цей досвід навчив мене майстерності ведення дискусії. Я впевнено тримаюся на публіці та виступаю без хвилювання не лише тому, що маю поставлений голос чи вмію привернути увагу слухачів, а насамперед завдяки знанням для підтвердження своїх аргументів.
Комунікативні та ораторські навички розвиває також вивчення іноземних мов. У мене це англійська та іспанська. Дієвий метод навчання — занурення в мовне середовище. Завдяки цьому спілкуюся на різні теми з однодумцями та однолітками з усього світу.
Чи використовуєш свої навички, щоби нагадувати світові про війну в Україні?
Звісно. На GENIUS Olympiad я багато спілкувався з учасниками з Іспанії та Латинської Америки, адже добре володію їхньою рідною мовою. Помітив, що вони мало знають про Україну. Нас асоціюють переважно з аварією на Чорнобильській АЕС, а про війну, що триває зараз, у їхньому медіапросторі майже не говорять. Тому активно нагадував учасникам, що зараз наша країна бореться за свою свободу, розповідав про нашу культуру, мову та звичаї.
Цьогоріч українська делегація була активною. По всьому Рочестерському технологічному інституту майоріли наші прапори, ми активно знайомилися з іншими учасниками, спілкувалися в неформальній атмосфері та дарували їм українські сувеніри.
Софія Гарькава
Юнка з Дніпропетровщини створила проєкт «Карбонові ринки та їхня роль в світовій та українській економіці». З ним здобула бронзову нагороду в категорії «Промова».
Що спонукало обрати категорію «Промова»?
Я мала базові знання про вуглецеві ринки. Щоправда, спочатку це явище здавалося мені нелегким для дослідження. Коли ж разом із класною керівницею, координаторкою Олімпіади геніїв у моєму ліцеї Оксаною Вікторівною почала готувати виступ, то зрозуміла, що ця сфера не тільки складна, а й неймовірно цікава!
Крім того, я люблю публічні виступи та впевнено почуваюся перед аудиторією. Все це і вплинуло на моє рішення спробувати свої сили на Олімпіаді геніїв.
Як розвинула ораторські навички?
З самого дитинства я була активною та відкритою до світу. Відвідувала театральний гурток, де розвинула вміння триматися на публіці, долучалася до конкурсів з ораторського мистецтва, де здобувала призові місця.
У розвитку ораторських навичок допомогло і те, що я зростала у двомовному середовищі. Моя мама — перекладачка, вона вчила мене ще з дитинства англійської, занурювала в англомовний інформаційний простір. Тож тепер я можу перемикатися з мови на мову подібно до того, як ми робимо це на комп’ютері. Це відкрило для мене більше можливостей для розвитку та навчання, а також дало змогу впевнено почуватися на міжнародних майданчиках, де основна мова спілкування — англійська.
Чи мала якісь труднощі у підготовці до конкурсу?
За умовами міжнародного етапу GENIUS Olympiad, кожен учасник і кожна учасниця мали ще до початку очного змагання надіслати журі відео своєї промови. Основна складність полягала в таймінгу: за хвилину ми мали розкрити у промові питання, які сформулював оргкомітет. Такий формат вимагав докладного знання теми, вміння говорити швидко, коротко, чітко, при цьому повноцінно розкриваючи тему.
Мені випала нагода виступити першою. Пишаюся, що відкрила категорію «Промова» на GENIUS Olympiad! Це дивовижний та хвилюючий досвід. Хоча я гарно виступила та відповіла на всі питання журі, почувалася спантеличено і розгублено. Навіть не розраховувала, що можу зайняти призове місце. Я вдячна супервайзерам із Малої академії наук, які в ці складні моменти підтримували мене та інших учасників, зробили досвід участі приємним та комфортним.
Чи мала нагоду поспілкуватися з іноземцями про Україну?
Так, ніколи не упускаю такої нагоди на міжнародних майданчиках! Помітила, що для багатьох іноземців життя під час війни асоціюється лише з постійним мороком та жахом. Вони не розуміють, як ми в такі часи маємо сили створювати щось нове, працювати та розвиватися. Разом з українською делегацією чесно і делікатно розповідали іноземцям про наше повсякденне життя, цінності та культуру.
Варто сказати, що воєнні дії сильно впливають на екологію не лише в Україні, а й у світі. Я постійно згадую про це у спілкуванні з іноземцями, щоби донести думку: наша війна стосується всіх.
Валерія Макаренко
Дівчина з Харківщини розробила проєкт «Вуглецеві ринки: зелені кредити, червоні прапорці». З ним здобула почесну відзнаку в категорії «Промова».
Чому обрала цю категорію для участі в GENIUS Olympiad?
Я декілька років долучаюся до TED-Ed Club — курсу з публічних виступів від МАН. Завдяки заняттям покращила свої ораторські навички, підготувала та записала кілька промов. Мені подобається виступати перед аудиторією, влучно дібраними формулюваннями розкривати нову для слухачів тему, привертати увагу до актуальних проблем, закликати до дій. Впевнена, що мова — сильний інструмент впливу!
Із соцмереж Малої вже давно дізналася про Олімпіаду геніїв, проте не знала, де саме можу себе проявити у цьому конкурсі. Коли ж побачила, що цьогоріч додали категорію «Промова», зрозуміла: це для мене.
Як розвиваєш свої комунікативні та ораторські навички?
Все почалося кілька років тому, коли я взялася вивчати англійську мову. Тоді долучилася до розмовних клубів з учасниками з різних країн світу. Це допомогло опанувати англійську, навчитися чітко та структуровано доносити власну думку та подолати страх публічних виступів.
Крім того, я вже втретє беру участь у Конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів — членів МАН, у секції «Англійська мова та англомовна література». Це змагання дає можливість розвинутися і в науці, і в ораторському мистецтві, адже впродовж роботи над проєктом доводиться спілкуватися з різними спеціалістами, а на самому конкурсі — влучно та ефектно презентувати роботу членам журі.
Як президентка учнівського самоврядування рідного ліцею, часто долучаюся до нарад чи зустрічей з представниками інших навчальних закладів. Це теж чудова нагода попрактикувати навички ефективних переговорів.
Як готувала промову?
Тема вуглецевих ринків, яка стала головною в межах цієї категорії конкурсу, була для мене чимось новим. Після того як її дослідила, зрозуміла: це чудова можливість розвинути свіжі екологічні ідеї та донести їх до суспільства! З досвіду публічних виступів знала, що важливо не лише висловити власну думку та підкріпити її фактами, а й привернути увагу аудиторії способом викладу інформації. Тож у своїй промові я порівняла вуглецеві ринки з шаховою дошкою, на якій різні типи фігур можуть працювати тільки у взаємодії.
Я намагалася знайти баланс: бути не надто формальною, але не перетворювати виступ на стендап. Думаю, мені це вдалося! У промові я приділила увагу історії вуглецевих ринків, дослідила світовий досвід та запропонувала своє бачення цього інституту в Україні.
Чи використовуєш участь у міжнародних конкурсах як можливість розповісти іноземцям про Україну?
Звісно! GENIUS Olympiad — не перша моя міжнародна подія. Раніше я відвідала Брюссель як амбасадорка свого ліцею, де мала нагоду поспілкуватися зі старшокласниками з Європи. Мені було важливо показати іноземцям Україну такою, як вона є, розвіяти стереотипи чи фейки про нашу країну. Вирішила зробити це через розповіді про своє життя, навчання та наукову діяльність у Харкові.
Не упустила такої нагоди й на GENIUS Olympiad. В один із днів змагання відбувся International Fair — захід, де учасники презентували культуру своїх країн та обмінювалися тематичними сувенірами. І під час виступу української команди на сцені, і під час неформального спілкування я активно долучалася до обговорень на тему культури та необхідності її збереження. Вважаю, що зараз обов’язок українців, особливо молоді — дбати про рідну культуру та розповідати світу про нашу війну.
До речі, я ділюся своїм досвідом і в Мережі. В інстаграмі маю підписників з-за кордону, яким розповідаю про реалії свого життя. Наприклад, як це — коли вночі ховаєшся у коридорі від «шахедів», а вдень працюєш над науковим проєктом чи готуєшся до інтерв’ю. Важливо показувати це, щоб довести іноземцям: у нашій країні триває страшна війна, але попри це ми не втратили жаги до життя та знань і створюємо та втілюємо в реальність інновації!
Колажі: Олена Ковальчук