У травні Мала академія наук запустила #CVIDOMIобирати — профорієнтаційний проєкт у партнерстві з Фондом ООН у галузі народонаселення та ГО «ЕдКемп Україна» і за підтримки Швеції. Для учасників підготували зокрема цикл лекцій від психологинь, що допоможуть визначити власну формулу ідеальної професії, побороти стереотипи про кар’єру та знайти фах до душі. Сьогодні ділимося конспектом лекції Ганни Різніченко — психотерапевтки та провідної фахівчині з профорієнтації підлітків.
Як шкодить міф про професійне призначення
Лекторка розпочала виступ зі спростування стереотипу про те, що кожна людина нібито має в житті професійне покликання і призначення, яке необхідно віднайти. Ці меседжі часто транслюють фільми та книги — вони створюють красиву легенду, відповідно до якої одного дня до кожного і кожної з нас мусить прийти осяяння або особливий знак, що вкаже правильний професійний шлях.
Анна зазначила, що цей стереотип може обмежувати світогляд і звужувати коло варіантів вибору. Через нього багато хто вважає, нібито вибирати фах один раз і на все життя правильно, а пробувати себе в різних сферах, відмовлятися від нецікавих занять і за потреби кардинально змінювати галузь діяльності — навпаки.
Цей міф також заважає здоровій профорієнтації, бо часом викривлює сенс цього процесу. Тож нерідко механізм профорієнтації помилково порівнюють із принципом роботи Сортувального капелюха з «Гаррі Поттера», який радить факультет (а у випадку профорієнтації — фах) на підставі рис характеру того, хто його вдягне. Насправді ж профорієнтація радше інформує про наявні можливості й допомагає проаналізувати власні бажання в контексті сучасного ринку праці.
Лекторка порадила під час вибору професії брати відповідальність на себе — це дарує широкий спектр можливостей для реалізації. Також важливо пам’ятати, що робота — це не вирок, а можливість самореалізуватись і вибрати стиль життя до душі.
Які упередження заважають знайти «свою професію»
В контексті стереотипів лекторка згадала і про тезу, ніби вибраний фах має допомогти нам реалізувати лише якийсь один талант чи навичку. Це кліше змушує сумніватись у власних можливостях і заважає переключатися з одного заняття на інше. На думку Анни, реалізація в будь-якій сфері потребує різних умінь і навичок.
Сконцентрованість на одній навичці може також сформувати в нас викривлене уявлення про кар’єру. Багато хто досі уявляє професійний шлях лінійним, у вигляді сходинок, кожна з яких веде до вищої посади в тій чи іншій галузі. Лекторка розповідає, що сучасні спеціалісти мають різні навички, постійно розвивають і поєднують їх. Наприклад, якщо до знань англійської та навичок вчителювання додати менеджерські й підприємницькі вміння, можна запустити власний проєкт із викладання англійської мови.
Ще один шкідливий міф, який заважає знайти «свою професію», стосується впевненості в тому, що потрібно спершу робити вибір фаху, а вже потім рухатися вибраним шляхом. Аби спростувати цей стереотип, лекторка радить подумати про своє улюблене морозиво і запитати себе: «Звідки я знаю, що саме воно смакує мені найбільше?». Це допоможе усвідомити, що дізнатися про свої справжні вподобання можна лише спробувавши різні варіанти, а зрозуміти, якою є та чи інша професія — відтестувавши на собі різні заняття й визначивши серед них ті, які реально подобаються і не відлякують складністю. Це допоможе також зрозуміти, які труднощі можуть трапитися на шляху й чого ще варто повчитися.
Як розібратись у величезній кількості професій і знайти свою
Звісно, для початку варто виходити не з конкретних професій, а з напрямів. Для цього лекторка рекомендує виконати просту профорієнтаційну вправу в декілька кроків.
Крок 1. Виписати у стовпчик теми, з якими хотілося би працювати. Ганна запропонувала 9 основних, що складають більшість актуальних професій на ринку: людина, інформація, фінанси, техніка, мистецтво, тварини, рослини, продукти харчування і вироби.
Крок 2. Визначити види діяльності, які цікавлять. Їх експертка виділила 10: управління, обслуговування, освіта, оздоровлення, творчість, виробництво, конструювання, дослідження, захист і контроль.
Крок 3. Зіставити обидва стовпчики, поступово визначивши професії, що поєднують обидва параметри. Наприклад, на стику досліджень і мистецтва може бути фах мистецтвознавця/-иці чи журналіста/-ки, а на перетині тварин і конструювання — генного/-ї інженера/-ки чи селекціонера/-ки.
Вправа допоможе визначитися з інтересами, зіставити їх з реальним станом справ на ринку праці й намітити вектори професійного руху.
І наостанок лови посилання на презентацію Ганни Різніченко.
Попереду ще багато корисних лекцій від експерток і зустрічей із лідерами думок! Посилання на форми реєстрації шукай на сайті МАН, на сторінці проєкту #CVIDOMI
І читай найцікавіше з попередньої лекції в межах #CVIDOMIобирати ➡️ Чому не існує «престижних професій» і як вибрати фах мрії: конспект лекції Ірини Плешакової