Soft skills, або м’які навички — це особисті якості, що допомагають ефективно та гармонійно взаємодіяти з іншими людьми. Серед них — комунікативність, креативність, лідерство, адаптивність, критичне мислення. Ми розпитали вихованців Малої академії наук, які мʼякі навички допомагають їм досягати успіхів у науці. 

Софія Козинець — переможниця Міжнародного фестивалю інженерії, науки та технологій «I-FEST» і Міжнародного конкурсу GENIUS Olympiad 

Інтерв'ю про МН-24. Софія Козинець

«Як науковиця, я розумію, як важливо розвивати м’які навички. Насамперед — комунікативність та вміння виступати перед публікою. Маю на увазі здатність чітко і зрозуміло передавати свої думки, співпрацювати з колегами та впевнено представляти результати своїх досліджень. Усе це допомогло мені гідно виступати на всеукраїнських та міжнародних наукових заходах. 

Також важливе критичне мислення — навичка, яка допомагає аналізувати дані, ставити під сумнів різні теорії та робити обґрунтовані висновки. Це особливо важливо під час підготовки до конкурсів, де потрібно демонструвати глибокий аналіз проблеми. А ось “прокачаний” емоційний інтелект допомагає мені розуміти власні емоції та керувати ними, ефективно взаємодіяти з командою, журі. 

Креативність дає змогу генерувати нові ідеї та підходи до вирішення наукових завдань, що зробило мої проєкти унікальними й конкурентоспроможними. І наостанок — про адаптивність. Ця навичка допомагає швидко пристосовуватися до нових умов, приймати зміни та знаходити ефективні рішення під час дослідження».

Софія Манько — переможниця Міжнародного фестивалю інженерії, науки та технологій «I-FEST»

Інтерв'ю про МН-24. Софія Манько

«Займаючись науковою діяльністю в МАН, я працювала не лише над проєктами, а й розвивалася всебічно, набувала важливих мʼяких навичок. Це навіть частково змінило мою особистість та сформувало нове уявлення про речі навколо.

Серед найнеобхідніших для мене soft skills — такі: 

  • креативність, адже оригінальні ідеї та інноваційні рішення — рушій прогресу в науці; 
  • лідерство й самоорганізація: ці навички допоможуть керувати своїм часом, щоби втілювати дослідницькі ідеї швидко та ефективно;
  • міждисциплінарність та адаптивність: переконана, що вміння пристосовуватись до будь-яких обставин, поєднувати в наукових проєктах абсолютно різні галузі зможе значно підвищити ефективність роботи;
  • критичне мислення й аналіз: ці навички необхідні для реалізації та вдосконалення наукових ідей».

Дарій Кузьмінський — переможець Міжнародної виставки інновацій «E-NNOVATE-2023» та Міжнародного інноваційного шоу «INOVA» 

Інтерв'ю про МН-24. Дарій Кузьмінський

«Лише нещодавно усвідомив, наскільки важливі в науковій сфері комунікативні навички та вміння публічно говорити. Я займаюся наукою, проте певний час вірив у стереотип, ніби вчені сидять у лабораторіях, повністю занурені у свою діяльність, та не спілкуються з іншими. Насправді ж науковці постійно відвідують конференції та долучаються до різноманітних проєктів.

Уміння ефективно спілкуватися, презентувати свої дослідження, обговорювати ідеї та співпрацювати з іншими є невіддільною частиною успіху науковця/-виці. На всіх міжнародних виставках чи конкурсах, які відвідував, нетворкінг (обмін інформацією між людьми — прим. ред.) був основною частиною програми, адже це дає нові знайомства, партнерства, можливості, обмін досвідом та цінні поради. А ось уміння публічно говорити допомагає презентувати свої дослідження широкій аудиторії. 

Тривалий час я вважав себе затятим інтровертом: боявся підходити до когось, щоб познайомитись, а від однієї думки про публічні виступи нервував. Та врешті усвідомив, що через страхи втрачаю багато можливостей. Тож почав виходити із зони комфорту, а поштовхом до цього стали презентації документального фільму “Ми. Майбутнє”, де я брав участь, та конкурс “INOVA” в Хорватії.

Закликаю всіх МАНівців розвивати свої м’які навички! Виходьте із зони комфорту, спілкуйтеся з колегами, беріть участь у різноманітних заходах, адже саме це відкриває перед вами нові можливості й допомагає досягти успіху».

Андрій Гайдук — переможець Європейської виставки креативності та інновацій «EUROINVENT»

Інтерв'ю про МН-24. Андрій Гайдук

«Я вважаю, що найважливіші мʼякі навички, які допомагають досягти успіху в науковій сфері, — це самоорганізація та комунікативність. Завдяки першій легше організувати діяльність, виконувати роботу поступово та фокусуватися на процесі. Друга допомагає знаходити нові знайомства та партнерства, а також презентувати проєкти. Саме ці мʼякі навички нині розвиваю, адже помітив, що я часто відволікаюся від роботи над дослідженням, іноді не дотримуюся дедлайнів. Також дуже стресую під час публічних виступів, не вдається презентувати інформацію так, як запланував. Переконаний: якщо вдосконалю мʼякі навички, буде легше будувати наукову карʼєру». 

Влад Євлан — переможець Міжнародного конкурсу GENIUS Olympiad, ​​Європейської виставки креативності та інновацій «EUROINVENT» і Міжнародного шоу винаходів та інновацій «INTARG»

Інтерв'ю про МН-24. Владислав Євлан

«Як на мене, щоб побудувати успішну наукову карʼєру, варто опанувати та постійно вдосконалювати комунікативні навички та вміння публічно презентувати ідеї. Науковцям часто доводиться розповідати про свої проєкти, давати коментарі медіа, читати лекції. У всіх цих ситуаціях варто усвідомлювати, що ти говориш, як це робиш, а також уміти контролювати емоції. 

Розповім, як я розвивав ці мʼякі навички. По-перше, презентував свої проєкти на конкурсах, виставках, а також виступав із лекціями на соціальні теми. По-друге, торік відвідав табір у Барселоні, де учасників навчали писати промови, правильно їх представляти, поводитися на сцені та жестикулювати. Відтоді використовую кілька лайфхаків під час публічних виступів. Ділюся ними з вами!

  • Прописуйте план виступу. Щоб моя промова була більш живою, ніколи не вчу повний текст напамʼять, лише складаю логіку оповіді та виокремлюю основні тези. 
  • Контролюйте хвилювання. Зазвичай я уявляю, що спілкуюся з друзями, а не з членами журі чи аудиторією на 40 осіб. Коли лише починав виступати публічно, бувало таке, що в голові — порожньо або думки не встигають за мовленням. Тоді почав використовувати заземлення — практику, сенс якої в тому, щоб усвідомити та відчути, як земля утримує твоє тіло. Також іноді застосовую дихальні вправи. Одна з найдієвіших для мене така: 4 секунди вдихати повітря, на 4 секунди затримати дихання і протягом 4 секунд видихати. При цьому важливо зосередитися на повітрі, яке входить через ніс, наповнює легені та виходить крізь рот.
  • Вигадуйте свої правила самозаспокоєння! Я створив такі на початку повномасштабної війни, і це неабияк мені допомогло. Коли відчував спокій, задоволення чи радість, то нахиляв голову вбік. Потім, у моменти, коли мені ставало сумно, тривожно чи я був роздратований, нахиляв голову знову, одразу виникали позитивні асоціації, і я підсвідомо заспокоювався».

Ще більше історій вихованців Малої академії наук:

Ілюстрації: Олена Ковальчук