Лідерські навички, критичне і креативне мислення, комунікабельність — у Малій діти й підлітки здобувають розмай навичок, які допоможуть побудувати омріяну кар’єру. Для цього маємо цілу екосистему проєктів — від бізнес-інкубатору до мовної школи.
Нині, напередодні Дня навичок молоді, розповідаємо про наші проєкти докладніше. Гайда читати, як вони прокачують навички майбутнього!
Як розвинути ментальну гнучкість із «Destination Imagination»
Ментальна гнучкість — це навичка, яка допомагає ситуативно змінювати хід думок чи дій. У цьому, за дослідженням консалтингової компанії «McKinsey», допомагають креативність, уміння навчатися, здатність дивитися на речі під різними кутами, адаптивність. Зараз, коли ми не знаємо, яким буде світ за 5–10 років, важливо розвивати ці навички.
Зокрема, ставати ментально гнучкими допомагає участь у міжнародній освітній програмі з розвитку креативності «Destination Imagination». Мала академія наук — ліцензована партнерка програми в Україні з 2017 року.
За умовами змагання, учасники створюють команди та працюють над розв’язанням викликів. Це цікаві кейси в одній із 6 категорій: інженерні, технічні, наукові, імпровізаційні, художні та суспільні. Кожна команда завчасно самостійно працює над одним викликом і презентує своє рішення на Всеукраїнській олімпіаді креативності. Над іншим — миттєвим викликом — підлітки думають уже під час змагання. На виконання мають 5–7 хвилин. Переможці всеукраїнського етапу програми рушають представляти нашу країну в США.
Про те, які навички розвивають учасники програми, розповідає афілійований директор «Destination Imagination» в Україні Василь Дунець: «Щоби підготувати, реалізувати та презентувати проєкт, вони здобувають знання та навички, необхідні для виконання конкретного завдання. Також опановують і розвивають навички генерування та вибору ідей, управління проєктами, навички 4К (комунікації, командної співпраці, креативного та критичного мислення), імпровізації, акторської майстерності, проєктування, конструювання та багато інших».
Як розвинути критичне мислення з Конкурсом-захистом науково-дослідницьких робіт
Критичне мислення — це та навичка, яка допомагає структуровано підходити до розв’язання проблеми, шукати релевантні дані та робити логічні висновки. У 2020 році на Світовому економічному форумі в Давосі критичне мислення назвали однією з ключових навичок на найближчі 5 років. Її допомагає розвинути Конкурс-захист Малої академії наук.
Конкурс-захист — всеукраїнське змагання для учнів 9–11 класів. Тут під менторством учителів підлітки створюють проєкти в одному з 12 наукових відділень: хімії та біології, технічних наук, мовознавства та інших. На постерному захисті вони презентують результати своїх напрацювань членам журі на місцевому, обласному та загальнонаціональному рівнях.
Завідувачка відділу організації освітнього процесу НЦ «МАНУ» Наталія Легка каже, що участь у Конкурсі-захисті допомагає прокачати такі складники критичного мислення, як структурований підхід і вміння шукати релевантні дані під час роботи з великими обсягами інформації.
«Участь у Конкурсі-захисті — це досвід реалізації проєкту від ідеї до презентації результатів. Він стане у пригоді під час навчання у виші, коли треба буде писати курсові та бакалаврські роботи й опрацьовувати великі обсяги інформації. Допоможе він і в професійній діяльності, адже системний підхід, знання в галузі та вміння ці знання застосовувати будуть корисними незалежно від того, яку кар’єру обере учень чи учениця».
Як прокачати підприємницькі навички з бізнес-інкубатором «Ukrainian Future»
Як стати успішними підприємцями? Згідно з результатами дослідження компанії «McKinsey», знадобляться лідерські навички. Зокрема, вміння створювати інновації та готовність ризикувати. Водночас експерти зі стратегічного управління вважають, що в майбутньому ці навички будуть потрібні всім працівникам, а не лише засновникам компаній.
«Ukrainian Future» — бізнес-інкубатор Малої академії наук, який допомагає розвинути підприємницькі навички. Тут юні стартапери перетворюють свої ідеї на бізнес-проєкти, залучають для них фінансування та виводять їх на ринок.
Перша сходинка на цьому шляху — програма «Startup School Beginner». Це двотижневий інтенсив, де підлітки здобувають базові підприємницькі навички. «[Тут вони] знайомляться зі стартап-середовищем, вчаться оцінювати власну ідею, опановують процеси, необхідні, аби створити стартап-проєкт; вивчають інструменти, які допоможуть реалізувати цю ідею», — розповідає Віталій Лісовий, директор бізнес-інкубатору.
Автори найкращих стартап-проєктів на «Startup School Beginner» зможуть стати резидентами бізнес-інкубатору. Це означає, що вони отримають менторську підтримку в подальшій роботі над стартапом. Майбутніх підприємців консультуватимуть працівники «Ukrainian Future» і залучені експерти в конкретних галузях бізнесу.
Крім того, бізнес-інкубатор діє ще й як фізичний простір — коворкінг для його резидентів. Тут юні стартапери можуть працювати над своїми розробками. Для цього простір має бібліотеку матеріалів і лабораторію прототипування «FabLab».
Як розвинутися в лідерстві зі школою «Агенти змін»
Наполегливо йти до мети — навичка, яка належить до лідерських. Для цього знадобиться невпинний саморозвиток, рішучість і відповідальність. У динамічному світі майбутнього це мастхев для фахівців у будь-якій сфері.
Школа «Агенти змін» Малої академії наук допоможе розвинути ці навички. Це всеукраїнський освітній проєкт, де активні підлітки створюють і розвивають власні ініціативи для покращення життя у своїх громадах.
Учасники проходять системний курс розвитку особистості й опановують інструменти для втілення громадської ініціативи. Серед проєктів підлітків — окремі події та щорічні фестивалі, тематичні онлайн-платформи та соціально відповідальні бізнеси.
Як розвинути комунікативні навички зі школою іноземних мов «Brainy English»
Комунікативні навички — це вміння добирати влучні слова, щоб успішно доносити власну думку та коректно розв’язувати конфлікти. На Європейському бізнес-саміті в Брюсселі розповіли, що в найближчому майбутньому працедавці очікуватимуть цих навичок від кандидатів на будь-яку посаду.
Школа іноземних мов для дітей і дорослих «Brainy English» — проєкт Малої академії наук, що допомагає розвинути ці навички. Тут діти вчаться формулювати свої думки та висловлюватись публічно, а ще розвивають комунікабельність.
У мовній школі «Brainy English» навчають за методикою CLIL (Content and Language Integrated Learning). Її суть полягає у викладанні різних дисциплін, як-от фізики чи історії, іноземною мовою. Так учні одночасно дізнаються щось нове й опановують інструмент, аби комунікувати про це.
Крім того, у «Brainy English» реалізують із підлітками проєкт «TED-Ed Club», де прокачують навички сторителінгу учасників клубу й надають їм майданчик для тренування публічних виступів у форматі конференції TED. Для цього разом з учнями аналізують відомі TED-виступи та допомагають їм опанувати дієві техніки, які використовують спікери.
«Особливу увагу ми приділяємо розвитку ораторських навичок. Працюємо над голосом, інтонацією, темпом мовлення учасників, а ще — над позою, жестами та мімікою. Для цього діти виконують різні вправи, зокрема практикують скоромовки», — ділиться методами роботи Аліна Федорова, лідерка «TED-Ed Club». І додає: «Окремий аспект кожного заняття — зворотний зв’язок. Учасники обмінюються зв’язком між собою та з наставниками. Так ми створюємо середовище, яке сприяє постійному навчанню та розвитку. Учні вдосконалюють свої навички критичного мислення, вчаться надавати конструктивну критику, краще розуміють власні сильні сторони та зони росту».
Більше про проєкти Малої академії наук читай у наших попередніх матеріалах:
«Конкурс-захист МАН: 10 причин долучитися для освітян і дітей»;
Ілюстрації: Денис Курочкін