Цьогоріч Мала академія наук уп’яте провела Всеукраїнську олімпіаду креативності «Destination Imagination». Це змагання, під час якого діти навчаються мислити гнучко та критично, розвивають та вдосконалюють навички роботи в команді, вчаться самостійно ухвалювати рішення та розв’язувати проблеми. Сьогодні разом із Василем Дунцем, афілійованим директором програми DI в Україні, говоримо докладніше про олімпіаду, зокрема про те, як вона розвиває креативне мислення дітей і чому це важливо. 

Інтерв'ю з Василем Дунцем-1

У березні завершилася Всеукраїнська олімпіада креативності «Destination Imagination». У чому суть цього заходу? 

Почну з того, що ми з командою розвиваємо програму «Destination Imagination» в Україні вже шість років. Восени 2017 року Мала академія наук підписала договір з головним офісом DI у США і стала ексклюзивним ліцензійним партнером програми в Україні. Тоді ми долучилися до найбільшої у світі програми з розвитку креативності, а цьогоріч провели ювілейний, пʼятий, сезон олімпіади. 

Що ж до суті «Destination Imagination», то це змагання, яке допомагає розвинути знання з природничих наук, техніки, інженерії, математики, мистецтва та суспільних наук. Учні організовуються в команди, обирають один із напрямів, отримують завдання з нього, яке ми називаємо викликом, та працюють над його розв’язанням самостійно. Вчителі створюють команди та стають їхніми тренерами, однак не втручаються у творчий процес, а лише організовують його та стежать за безпекою.

Інтерв'ю з Василем Дунцем-4

Як проходить Олімпіада креативності?

На початку сезону щорічно проводимо навчання для педагогів. У «Destination Imagination» освітяни беруть участь у ролі тренерів, тобто вони формують команду з 4–7 дітей, опікуються нею та детально пояснюють учасникам правила, але в жодному разі не втручаються в змагання. Крім того, окремо для педагогів проводимо різноманітні майстер-класи та лекції, де розповідаємо, як розвивати креативність вихованців. 

Наступний етап — реєстрація та вибір виклику. У програмі «Destination Imagination» є 6 викликів: інженерний, технічний, науковий, імпровізаційний, художній та суспільний. Кожна команда обирає свій та отримує відповідне завдання. Опісля протягом кількох місяців працює, готує презентацію, яку демонструє на олімпіаді перед експертною комісією. Ще одна частина програми має назву «Миттєвий виклик», це раптове завдання для команди під час змагання, яке діти мають виконати за 5–7 хвилин. 

Потім — етап оцінювання напрацювань. Для кожного виклику сформували окрему експертну групу, яка оцінює команду. Крім того, у «Destination Imagination» беруть участь діти різного віку, тож переможців визначають окремо за кожним викликом і за трьома віковими категоріями. 

Команди, які перемагають на Всеукраїнській олімпіаді, отримують право представляти нашу країну на міжнародному змаганні «Destination Imagination» у США. В Америці відбувається велике свято креативності, чимось схоже на Олімпійські ігри, адже церемонія відкриття проходить на стадіоні, кожна делегація несе свій прапор. 

Інтерв'ю з Василем Дунцем-5

Як саме олімпіада допомагає дітям розвивати креативні навички?

Аби пояснити, як саме олімпіада допомагає дітям розвивати креативність, наведу приклад одного з завдань, які були цьогоріч, і розкажу, до якого креативу воно підштовхнуло дітей :)

Як я вже казав, у програмі «Destination Imagination» є 6 викликів з різними завданнями. Приміром, команда, яка цьогоріч обрала суспільний виклик, мала вибрати групу людей, проаналізувати її потреби та знайти рішення, як задовольнити якусь із потреб. Ось тут і починається креатив, адже діти мають самостійно визначити, яку громаду досліджувати, який метод збирання інформації використовувати, а найголовніше — їм треба вигадати, як задовольнити потребу групи. 

Крім того, команда мала вигадати, як саме оформити й презентувати проєкт, це також вимагало креативного підходу. Врешті вона продемонструвала своє дослідження у форматі історії з вигаданими персонажами, а також застосувала технічні методи для створення спецефекту

Словом, учасники розвивають креативність на всіх етапах участі в програмі «Destination Imagination», адже, щоби підготувати, реалізувати та презентувати проєкт, вони здобувають знання та навички, необхідні для виконання конкретного завдання, а також опановують і розвивають навички генерування та вибору ідей, управління проєктами, навички 4К (комунікації, командної співпраці, креативного та критичного мислення), імпровізації, акторської майстерності, проєктування, конструювання та багато інших. А під час миттєвого виклику мають, наприклад, швидко поставити мінівиставу чи сконструювати літальний апарат із запропонованих матеріалів. 

Інтерв'ю з Василем Дунцем-2

Чому розвиток креативності нині на часі?

Нині час змін, і ми не знаємо, на що чекати в майбутньому. Тож дуже важливо допомогти дітям розвинути навички, які допоможуть їм давати собі раду з прийдешніми викликами. Як на мене, креативність — одне з обов’язкових умінь у XXI столітті, адже саме за креативними та інноваційними рішеннями — майбутнє України. Навіть нині наші захисники креативно використовують свої технічні можливості, щоби подолати ворога. 

Як навички креативного мислення допомагають підліткам, зокрема у навчанні та в побудові майбутньої кар’єри? 

Під час олімпіади діти постійно генерують ідеї, у майбутньому це допоможе швидко вигадувати рішення та вибирати найбільш вдале. Крім того, учасники програми «Destination Imagination» не лише розвивають творчі здібності, а й вчаться працювати в команді, самостійно створювати та презентувати проєкти, ухвалювати рішення та нести відповідальність за них. Якось ми запрошували випускників програми, і вони розповіли, що змагання допомогло їм відчути власну силу ухвалювати рішення та впевненість у своїх ідеях. 

Як педагогам прокачувати навички критичного мислення у своїх учнів? 

Головне, що варто пам’ятати, — не існує неправильних ідей, кожне рішення вашого учня необхідно розглянути та проаналізувати. Крім того, креативність — це вміння, яке потрібно постійно вдосконалювати та розвивати. Для цього можна використовувати кілька простих вправ.

  • Запропонуйте дітям згенерувати якнайбільше ідей за короткий час. Приміром, завдання може бути таким: вигадати нову назву для навчального закладу. 
  • Спробуйте разом з учнями модифікувати речі, тобто вигадувати нові характеристики та деталі для звичних предметів. От що ви змінили б у пилососі?
  • Дайте дітям завдання докорінно змінити зміст казки чи оповідання, але щоб усі персонажі залишилися у своїй ролі. 

Інтерв'ю з Василем Дунцем-3

Практикуйте ці вправи, вигадуйте нові та впроваджуйте в освітній процес — словом, сміливо креативте самі й розвивайте креативні навички у своїх учнів! 

А щоб не пропустити наступного сезону програми та новин олімпіади, стежте за оновленнями на сторінці «Destination Imagination Ukraine». 

Ілюстрації: Анастасія Василенко