Чому математика важлива? Як ця наука допомагає віднайти своє покликання? А побудувати успішну кар’єру? На ці та інші запитання відповідаємо разом з учнями й ученицями Малої академії наук. Підлітки обрали вивчати цю дисципліну поглиблено і використовувати набуті знання для розвитку наукової кар’єри. Як саме — розповідають у нашому інтерв’ю.
Софія Манько — переможниця Міжнародного фестивалю інженерії, науки та технологій «I-FEST»
«Математика завжди була в моєму житті. Але відтоді, як я вступила до фізико-математичного ліцею, отримала можливість вивчати науку поглиблено. Спершу, вирішуючи завдання, аналізуючи задачі, відчувала захоплення та зацікавленість. Пізніше усвідомила, що математика стала невідʼємною частиною мого теперішнього і майбутнього. Бачу в цій науці перспективи й розвиток, розумію, як використовувати її у майбутній професії, та маю надію, що вона стане ключем до моєї самореалізації.
Коли створювала свої наукові проєкти, багато працювала з математикою. Подекуди доводилося опрацьовувати теми, які не викладають ні в школі, ні в університеті. Тож використовувала іноземні джерела, досліджувала праці, що доступні лише англійською. Проте, незважаючи на складнощі, завжди любила цю дослідницьку складову, коли можу самостійно аналізувати велику кількість джерел, а потім на їх основі придумувати щось нове, власне. Так, мій перший проєкт — “Теорема Морлея. Нові доведення, узагальнення та застосування”. Я довела теорему Морлея новим методом, а також запропонувала власну теорему про трисекцією кута. Вже у другому — “Кубічна ліра та кубіки, повʼязані з трикутниками” досліджувала кубічні криві, повʼязані з особливими точками трикутника. У цій роботі довела існування Кубічної Ліри — кубіки, яка може перетинати одну з вершин довільно заданого трикутника і три вершини його першого трикутника Морлея. Пізніше довела ще дві теореми про перехід між трилінійними і декартовими координатами, а ще додала програми для автоматизації та візуалізації дослідження. Написання наукових робіт з математики — мій безцінний досвід, за який я вдячна МАН. Завдяки цьому усвідомила, чим би хотіла займатися в майбутньому».
Тимофій Кириленко — срібний призер GENIUS Olympiad 2024 у категорії «Програмування»
«Я захопився математикою ще у першому класі. На щастя, вчителі давали круті знання і мотивували вивчати точні науки. Пізніше вступив до Дніпропетровського обласного ліцею-інтернату фізико-математичного профілю — там для мене математика із захоплення перетворилася на щось більш серйозне. Відтоді почав долучатися до різноманітних конкурсів, олімпіад, а також стартував у дослідництві. До прикладу, один із моїх проєктів — це вебзастосунок, що генерує кросворди за описом користувачів. Для цього довелося створити алгоритми малювання, створення кросвордів та онлайн-платформу. Однак моє найбільше досягнення в науковій діяльності — це поїздка у США на фінал GENIUS Olympiad — найбільший у світі конкурс екологічних проєктів. Там змагався у категорії “Програмування”, це було неймовірно круто. Цим завдячую викладачам ліцею, які допомагали, мотивували і надихали на досягнення нових висот. Особливо на мене вплинула викладачка математичного аналізу та геометрії Тетяна Полякова. Вона була вимогливою, але все ж їй вдалося закохати мене в математику».
Ян Стародубець — номінант на найкращого студента світу в 2023 році
«Маю кілька аргументів для підлітків на підтвердження, що математика важлива. Перше: математика — це про гроші. Я навчаюся у США і тут помітив, що американці сфокусовані на фінансах, тож обирають до вивчення спеціальності, які в майбутньому принесуть гарний заробіток. Так от: аби опанувати потенційно прибуткову професію, наприклад фахівець/-чиня з бізнесу чи економіки, обовʼязково поглиблено вивчити математику.
Друге: математика допомагає розвинути логічне мислення. До прикладу, ще за шкільних років я долучався до дебатів. Вивчення математики допомогло мені будувати вдалі аргументи і структурувати їх. Тоді в голові уявляв, ніби пишу доведення до геометричної задачі, тобто використовував математичні моделі для складання відповіді опоненту. Часто люди не помічають, як точні науки впливають на повсякденне життя. Можливо, це не дуже очевидно, але переконаний, що математика помічна в комунікації.
Третє: математика допомагає прокачати креативність. В 11 класі збагнув, що математика, на відміну від фізики, хімії чи біології, не має жодних обмежень. Відтоді не вчив напамʼять формули, а намагався логічно дійти стратегії, яка допоможе розв’язати задачу чи рівняння. З цією наукою можна гратися, шукати нові підходи!
Останнє: математика — універсальна. Вона поєднується з будь-якою наукою, а наукове дослідження без неї неможливо уявити!».
Олег Четвертак — срібний призер GENIUS Olympiad 2024 у категорії «Програмування»
«Я почав поглиблено вивчати математику у восьмому класі, коли вступив до Дніпропетровського обласного ліцею-інтернату фізико-математичного профілю. Подекуди було складно, особливо під час пандемії COVID-19. Після довелося багацько надолужувати самостійно. Проте під час навчання зрозумів, що математика — складова всіх наук. З її допомогою можна порахувати точну кількість часу, за який ракета буде летіти на Марс, розробити власний маленький або великий штучний інтелект, розрахувати, коли розкладеться пластикова пляшка, чи дізнатися, скільки знадобиться грошей, аби зібрати новий комп’ютер. Особисто мені математика допомогла опанувати програмування. До слова, вже створив успішні проєкти. Один з них — "Прикладний аналіз текстових даних", під час якого створив моделі обробки текстових документів. Ця робота поєднує лінгвістику та математику. Завдяки останній автоматизував величезну кількість роботи, а також розробив спосіб, як визначати тональність тексту».
Ще більше математичних матеріалів:
- «Як знання математики допомагає запускати IT-стартапи: історія Даниїла Дороша»;
- «Навіщо дітям математика у 2024-му: розповідає Катерина Терлецька».
Ілюстрації: Олена Ковальчук