Навіщо професійно розвиватися викладачам математики? Які фахові заходи варто відвідувати? І на яких курсах навчатися? На ці та інші запитання відповідаємо разом з Катериною Терлецькою — завідувачкою лабораторії математичних наук МАН, докторкою фізико-математичних наук, дослідницею внутрішніх хвиль і популяризаторкою науки.

Навіщо професійно розвиватися освітянам, зокрема викладачам математики?

Професійний розвиток освітян — не лише про вдосконалення знань і навичок. Учителі — рольові моделі для школярів, тож їхнє вдосконалення безпосередньо впливає на учнів. По-перше, це дає змогу бути на одній хвилі з вихованцями, адже ви разом пізнаєте нове. По-друге, коли вчителі навчаються, вони краще розуміють і розв’язують проблеми, які виникають в учнів під час освітнього процесу. По-третє, професійний розвиток дозволяє бути в курсі сучасних тенденцій, опановувати нові підходи та впроваджувати їх на своїх уроках. 

Крім того, професійний розвиток — це можливість розробляти нові навчальні програми, інтегрувати інновації та міжпредметні зв’язки. Викладачі математики, які постійно розвиваються, можуть демонструвати зв’язок математичних теорій з реальними життєвими ситуаціями, інженерією, технологіями та іншими науками, що підвищує мотивацію учнів до вивчення дисципліни.

А ще активний професійний розвиток сприяє розширенню кола спілкування й обміну досвідом з іншими педагогами. Це відкриває можливості для співпраці в міжнародних проєктах, стажувань, обміну інноваційними ідеями та розробками, що, своєю чергою, робить уроки більш різноманітними і цікавими.

Інтервʼю з Катериною Терлецькою про профрозвиток-2

Які професійні заходи варто відвідувати і де їх шукати?

Раджу освітянам створити систему пріоритетів, адже з особистого досвіду розумію, що через високу завантаженість неможливо охопити все. Перший крок — визначити цілі власного розвитку. Це може бути підвищення кваліфікації у певній галузі, освоєння нових методик викладання, покращення навичок комунікації з учнями чи опанування цифрових інструментів. Коли чітко знаєш, над чим хочеш працювати, обрати потрібні заходи стає значно легше.

Ми в МАН створили «МАН. Освітянська» — проєкт для освітян, які прагнуть професійно розвиватися та розкривати свій потенціал. У проєкті більш ніж 50 навчальних програм. Особливо цікаві ті заходи, куди запрошуємо наших іноземних колег, які діляться досвідом. 

За якими освітянами-інфлюенсерами стежити?

Маю невелику добірку інфлюенсерів, що діляться ідеями та сучасними методами викладання, які можна впроваджувати у свою математичну викладацьку практику: 

  • Грант Сандерсон, з нікнеймом 3Blue1Brown, — він захопливо пояснює складні математичні концепції;
  • Альбрехт Бойтельшпахер — директор музею математики в м. Гіссен, що в Німеччині, демонструє нові методики й форми залучення до математики; 
  • Конрад Вольфрам, який розповідає про обчислювальне мислення;
  • Девід Райман поєднує математику і мистецтво. Він демонструє, як математичні концепції можуть надихати на створення візуальних ефектів; 
  • Наталія Венгрин, яка ділиться цікавинками та новинами з математики;
  • Дмитро Номіровський — доктор фізико-математичних наук, який допоможе підготуватися до ЗНО / НМТ.

Як шукати своє профком’юніті однодумців?

Раджу долучатися до онлайн-груп на LinkedIn або Facebook, де обговорюють питання математичної освіти. До прикладу, існує багато активних спільнот на фейсбуку, там вчителі можуть ділитися досвідом, обговорювати нові методики, отримувати поради та підтримку. Серед них: «Математика в НУШ. Методика та практика», «Математика для всіх від Оксани Буковської», «STEM-освіта в Україні». 

А також варто відвідувати відкриті наукові семінари, вебінари та форуми — це ідеальні місця для знайомства з однодумцями, обміну досвідом і розширення мережі контактів.

Інтервʼю з Катериною Терлецькою про профрозвиток-1

Ілюстрації: Олена Ковальчук

Ще більше помічних матеріалів для освітян: