Як подолати освітні втрати? Які зміни для цього потрібні? Які інструменти використовувати? На ці та інші запитання відповідаємо з Ліліаною Захарійченко — кандидаткою фізико-математичних наук, викладачкою математики в KSE, методисткою відділу змісту природничо-математичних навчальних предметів Українського центру оцінювання якості освіти.
Як в Україні вимірюють освітні та навчальні втрати з математики?
Освітні втрати в Україні вимірюють за допомогою моніторингів — регулярної перевірки й відстеження змін у якості освіти. До прикладу, наша країна долучається до міжнародного дослідження якості освіти PISA, яке проводять раз на три роки. Також щорічно в Україні відбувається НМТ. Хоча це більше інструмент оцінювання випускників для вступу до закладів вищої освіти, все ж ми можемо аналізувати результати й визначати прогалини у знаннях. Щодо навчальних втрат у математиці, то їх можна визначити за допомогою діагностичних тестів на сайті Всеукраїнської школи онлайн: за курс 3–4 класів, 5–6 класів та 7–8 класів.
Які інструменти порадите використовувати освітянам для подолання втрат?
Перше — регулярно перевіряйте та аналізуйте знання учнів. Освітянам раджу це робити за допомогою діагностичних тестів від ВШО, про які згадувала вище. Їх можна використовувати для перевірки конкретних учнів чи цілого класу. Після завершення тестування на сайті є змога згенерувати звіт із результатами, а також ознайомитися з матеріалами, які пропонують для надолуження прогалин у знаннях і вміннях. Такий формат дає змогу спланувати роботу як класу загалом, так і окремих учнів. Крім того, тести на ВШО — парні, тож освітяни можуть провести повторну діагностику за потреби.
Також освітяни можуть самостійно створювати діагностичні тести для своїх учнів. Проте важливо дотримуватися основних правил складання тестів, зокрема звернути увагу на розподіл тестових завдань за складністю. Так, частка складних завдань не має перевищувати 20 % від загальної кількості, а ось легкі завдання мають бути точковими, тобто перевіряти лише одну, ключову компетентність. З власного досвіду скажу, що краще зробити більше однокрокових завдань, таким чином легше визначити, де саме помилилися учень чи учениця. Також при створенні дистракторів, тобто неправильних відповідей, слід ураховувати найбільш розповсюджені помилки, яких може припуститися дитина під час розв’язування завдання. А ще раджу ознайомитися з тестологією — наукою про створення методик діагностики та їхньої інтерпретації. Адже, якщо знехтувати правилами складання тесту, він буде недієвим для перевірки навчальних втрат.
Друге — покажіть, як математичні знання можуть знадобитися в житті. На жаль, нині більшість дітей не розуміє, як можна використовувати на практиці математичні знання. Ілюстративними стали показники цьогорічного НМТ. На одній із сесій було завдання про Пізанську вежу. Умова така: відомо, що вісь AO Пізанської вежі натепер відхилена від вертикалі BO на кут 4º. Визначте градусну міру кута AOC, який утворює вісь вежі з горизонтальною поверхнею OC. Щоб розвʼязати завдання, треба було від кута 90 градусів відняти кут 4 градуси. Впоралися із завданням 62 % учнів, тобто третина українських школярів не змогла розвʼязати практично орієнтовану задачу. Щоб подолати цю проблему, раджу освітянам використовувати на уроках нестандартні завдання, подібні до «пізанської задачі», або ж пояснювати, як працюють предмети чи явища. До прикладу, я своїм студентам розповідаю, що траєкторія балістичного снаряда — це парабола, ось чому дуже складно його збити.
Останнє — вдосконалюйте свої знання та пропонуйте можливості учням. Нині існує багацько курсів для освітян, як-от «Наздоженемо: курс про подолання освітніх втрат з математики», і можливостей для учнів, таких як iLearn — безплатна освітня онлайн-платформа з навчальними відеокурсами, вебінарами й тестами для всіх, хто хоче успішно скласти НМТ.
Які дії на загальнодержавному рівні допоможуть у подоланні втрат?
Гадаю, дуже важливо збільшити кількість годин на вивчення математики в закладах загальної середньої освіти. Мінімальна кількість для 5–9 класів — чотири години, а для старшої школи (рівень стандарту) — лише три. Цього мало, щоб сповна опанувати матеріал, а на додаткові цікаві завдання і зовсім не вистачає часу. Також потрібно підвищити престиж професії вчителя, адже зараз бракує молодих спеціалістів. Професія вчителя програє іншим, це можемо побачити навіть із прохідних балів на цю спеціальність у вишах. А ще варто запускати освітні ініціативи. До прикладу, в Польщі свого часу був проєкт, де науковці, зірки чи спортсмени розповідали, як їм знадобилася математика.
Ще більше математичних матеріалів:
Ілюстрації: Дар'я Луцик