Що таке математичні ігри? Як вони допомагають учням краще розуміти математику? І для чого інтегрувати їх в уроки математики? Про це та інше розпитали в учительки математики київського ліцею «Наукова зміна» Олени Бігдан.
Що таке математичні ігри та якими вони бувають?
Математичні ігри — це цікаві завдання, що розвивають математичні знання й навички школярів в ігровому форматі. Математичних ігор настільки багато, що їх складно класифікувати. Вони можуть бути різними: від настільних чи карткових ігор до складних комп’ютерних програм. А для деяких узагалі не потрібні ніякі додаткові засоби — лише знання математики. Приклад — гра «Топ-гоп»: учні сідають колом і по черзі називають усі натуральні числа, проте замість чисел, кратних 3, треба сказати «топ», замість кратних 5 — «гоп», а замість кратних і 3, і 5 одночасно — промовчати.
Математичні ігри дають змогу закріпити пройдений матеріал та розвантажити учнів усередині чи в кінці уроку. Це не лише розвага, а й ефективний інструмент для поглиблення знань.
Під час гри учні стають уважнішими й залученішими у процес навчання — нестандартні та цікаві завдання мотивують школярів витратити більше часу на пошук відповіді. Так формується позитивне ставлення до математики, а страх та напруга перед важким і незрозумілим, навпаки, відступають.
Як виникла ідея використовувати ігри на уроках?
Часом на уроці нудяться не лише діти, а й учителі. Сухий виклад матеріалу за планом із часом стає нецікавим та безрезультатним: учні не чують і не сприймають інформацію.
Для утримання уваги школярів важливо змінювати формати роботи та після напруженої праці робити розвантаження. Проте воно теж має бути пов’язане з математикою — із цим чудово допомагають математичні ігри!
Також математичні ігри чудово підходять як «банк завдань» на будь-який випадок. Часом на уроці щось може піти не за планом, тоді я дістаю свою чарівну папку з іграми й обираю якусь із них відповідно до теми.
Чим ігри помічні у вивченні математики?
Ігри — чудовий інструмент для мотивації школярів. Під час інтерактивів діти зацікавлені й активно залучені у процес. Це допомагає краще засвоїти математичні поняття та зрозуміти, як їх можна застосовувати на практиці. Наприклад, щоби грати в певні ігри, треба знати, що таке кратне та дільник (учні часто плутають ці поняття). І саме під час гри їм вдається зрозуміти різницю.
Ігри розвивають логічне, критичне та абстрактне мислення школярів, додають їм сміливості та розкутості. Гра дає змогу відкинути страх помилитися. На жаль, деякі діти мають нав’язані уявлення, що математика не для них, що нічого не вийде, а тому не варто і пробувати. Саме в іграх такі учні розкриваються та проявляють креативність.
Також гра чудово соціалізує школярів, які декілька років навчалися дистанційно. Вона вчить їх працювати в команді та спілкуватися між собою для досягнення результату, адже можна грати не лише індивідуально, а й у парах чи групах.
Використання ігор на уроках перетворює вивчення математики на інтерактив і цікаву пригоду, а ще — допомагає учням краще засвоїти матеріал.
З чого почати впровадження ігор в освітній процес?
Зробіть ігри постійними супутниками навчання! Використовуйте їх, щоб закріпити матеріал, потренувати усний рахунок, а також як стимул для учнів. При цьому ігри не мають займати весь урок: достатньо виділити 10–15 хвилин на початку, в середині чи наприкінці уроку, щоби налаштувати дітей на заняття або, навпаки, допомогти їм трохи розслабитися.
Одного разу я домовилася з учнями, що ми гратимемо всю пару (у ліцеї, де я працюю, уроки тривають парами — по півтори години). Уже за годину школярі були виснаженими: ігри вимагають інтелектуального та емоційного ресурсу. Тому дуже важливо дозувати такий вид роботи. Проте можна домовитися з учнями, що ви обов’язково пограєте у гру, якщо виконаєте заплановані завдання; або що останні 15 хвилин уроку щоп’ятниці — інтелектуальні розваги. Такий підхід стимулює дітей, вони з радістю чекають уроку та натхненно працюють.
Перевага ігор і в тому, що їх можна адаптувати до різного рівня знань учнів чи до різних тем. Наприклад, гра «Вгадай моє число», у якій один учасник загадує число, а інші гравці / команди, ставлячи питання (обмежену кількість за домовленістю), мають його відгадати, легко стає грою «Вгадай мою фігуру», «Вгадай мою функцію», «Вгадай моє рівняння» тощо.
Було б чудово мати базу дидактичних матеріалів для уроків, з якої вчителі могли б черпати ідеї. Адже часто на пошук додаткових вправ не вистачає часу, ресурсу чи бажання. Важливо, щоб ці завдання були цікавими, сучасними та пов’язаними з вивченими математичними поняттями. Я працюю над тим, щоб у мене була така база матеріалів, і з радістю ділюся своїми напрацюваннями з колегами.
Де шукати математичні ігри?
Спілкуйтеся з іншими вчителями та однодумцями: у співпраці з’являється багато ідей, а також можна обмінюватися вже готовими напрацюваннями. Торік з колегою розробили матеріали для вчителів математики 5–6 класів НУШ, деякі з них можна знайти на сайті кафедри природничо-математичної освіти Інституту післядипломної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка.
Математичні ігри можна знайти і в науково-популярних журналах та книжках, у соцмережах учителів математики з усього світу. Для себе відкрила блог учительки зі Швейцарії Джулії Морган. У неї я побачила гру «Зароби мільйон», за правилами якої необхідно з 12 випадкових цифр скласти два 6-цифрових числа, сума яких буде найближча до мільйона. Також черпаю ідеї на сайті німецької гімназії для обдарованих дітей, що є партнеркою нашого ліцею. Тут обрала гру «Тріо», онлайн-версію якої розробили самі ж учні. У цій грі необхідно поєднати арифметичними діями три цифри, що розташовані поряд на ігровому полі за горизонталлю, вертикаллю чи діагоналлю, щоб за певними правилами отримати обране на початку гри число. Для цієї гри можна самостійно створити ігрове поле або грати у мобільному застосунку. Також на цьому сайті є інші цікаві математичні ігри.
На ресурсі «Math = Love» знайшла завдання «Збери 12 квадратів», у якому треба зібрати від 1 до 12 квадратів, використовуючи 12 паличок. Складність у тому, що потрібно використовувати всі палички та розташовувати їх за певними правилами. Ще один цікавий варіант — ігри, пов’язані з розгадуванням кодів, їх багато є в інтернеті, наприклад на сайтах puzzlersworld або funwithpuzzles.
Якось я запропонувала учням самостійно дібрати математичні ігри, у які їм було б цікаво пограти та які були б дотичні до вивчених тем. На наступний урок учні принесли безліч цікавих та змістовних ідей — ось іще один варіант для пошуку.
Дізнавайтеся більше з нашими математично-освітніми матеріалами:
«Що таке освітні та навчальні втрати в математиці: розповідають експерти»;
«Про інструменти боротьби з освітніми втратами у математиці: інтервʼю з Ліліаною Захарійченко»;
«Як використовувати головоломки на уроках математики: інтерв’ю з Катериною Антошиною».