У грудні 2023-го Мала академія наук провела фінал та визначила переможців Всеукраїнського інтернет-турніру із природничих дисциплін «Відкрита природнича демонстрація». Це змагання, під час якого команди підлітків розв’язують наукові челенджі з фізики, астрономії, біології, географії та хімії. Сьогодні детальніше розповідаємо, що це за захід та чому варто до нього долучитися.
Що таке Всеукраїнський інтернет-турнір із природничих дисциплін?
Це змагання з фізики, астрономії, біології, географії та хімії для учнів 7–11 класів. Під час турніру команди з 5–6 учасників розв’язують наукові челенджі й на практиці застосовують знання із природничих дисциплін.
До турніру можуть долучитися підлітки зі шкіл, коледжів та позашкільних навчальних закладів. Головна умова — сформувати команду, обрати керівника/-цю зі складу викладацького колективу та подати заявку. Реєстраційну форму можна знайти на офіційних Instagram- і Facebook-сторінках МАН або ж на сайті турніру.
«Відкриту природничу демонстрацію» заснували ще у 2010-му, з того часу до турніру долучилося вже понад 20 000 учасників з усієї країни. А формують завдання та оцінюють конкурсантів члени журі, серед яких — 10 науковців і троє заслужених учителів України.
Як відбувається турнір?
Інтернет-турнір має два тури: відбірковий і фінальний. Відбірковий тур, своєю чергою, складається з двох етапів: кваліфікаційного та основного. На першому, кваліфікаційному, етапі відбіркового туру команди отримують по 20 відеозавдань від журі. У кожному йдеться про певне фізичне, астрономічне, біологічне, географічне чи хімічне явище. Для розв’язання команда має 30 календарних днів, після цього потрібно заповнити бланки відповідей і надіслати їх через форму на сайті турніру.
Другий етап відбіркового туру — основний. До нього потрапляють ті команди, які набрали не менше ніж 75% балів від максимальної кількості. Тут вони також отримують 20 відеозавдань, але мають лише один-два дні на розв’язання. Три команди з найвищим рейтингом проходять у фінал. А ті, що набрали понад 75% балів за підсумками основного етапу, отримують дипломи лауреатів турніру.
У фінальному турі командам пропонують 5 завдань і по 5–10 хвилин для розв’язання кожного з них. Після змагання члени журі оголошують призерів та переможців. Усі фіналісти отримують дипломи, командні та індивідуальні подарунки. Крім того, під час кваліфікаційного й основного етапів команди можуть послуговуватися будь-якими джерелами інформації та просити допомоги в менторів. У фіналі ж використовують інтернет тільки для пошуку інформації.
Як пройшов турнір у 2023-му?
У 2023 році відбувся вже 14-й інтернет-турнір «Відкрита природнича демонстрація». «До змагання долучилася рекордна кількість команд — 325, загалом 1 819 учасників. Ми щиро радіємо цим цифрам», — розповідає проєктна менеджерка змагання Дарʼя Чумаченко.
За традицією, щорічно фінал інтернет-турніру проводять у день зимового сонцестояння, тож змагання завершилося 22 грудня 2023-го. За головну нагороду змагалися три команди: команда Вінницького ліцею № 33, команда Славутицького ліцею Київської області та команда Харківського наукового ліцею «Обдарованість». Остання й виборола перемогу.
За словами завідувача відділу створення навчально-тематичних систем знань, керівника лабораторії «МАНЛаб» Ігоря Чернецького, на відміну від кількох попередніх років, цьогоріч у фінал пройшли зовсім нові команди. Команда Харківського наукового ліцею «Обдарованість» показала неймовірний результат і набрала максимальну кількість балів.
Президент Малої академії наук Станіслав Довгий ділиться: цей турнір надзвичайно важливий тому, що популяризує наукову та STEM-освіту. «Те, що учасники працюють у команді, має значення для майбутнього дітей, адже великі проєкти створюються завдяки комплексній роботі, фахівцями з різних наукових галузей. А рекордна кількість команд на конкурсі у 2023-му підтверджує важливість заходу», — розповідає він.
Чому слід долучитися до інтернет-турніру?
Молодший науковий співробітник відділу створення навчально-тематичних систем знань НЦ «МАНУ» Володимир Василенко вважає: інтернет-турнір дає можливість спробувати себе в змаганні з природничих наук, і такий досвід буде дуже корисним, адже робить підлітків більш обізнаними та прокачує знання з цих дисциплін.
Експертка турніру з біології Наталія Лакоза розповідає: «Мета цього змагання — долучити талановиту молодь до природничих наук, оскільки всі передові технології мають безпосередній звʼязок із ними. У школі діти не завжди можуть спостерігати за експериментальною діяльністю та доєднуватися до неї, а “Відкрита природнича демонстрація” дає таку змогу. До прикладу, на фіналі у блоці “Біологія” пропонували дітям експеримент із перепелиними яйцями. Учасники мали визначити, яку рідину треба залити в колбу, щоб яйце піднялося на поверхню та утворилися бульбашки».
За словами кандидата фізико-математичних наук, методиста другої категорії лабораторії фізико-технічних наук НЦ «МАНУ» та заслуженого вчителя України Андрія Сімона, цей захід дозволяє юним науковцям спробувати себе у пʼяти природничих дисциплінах, а також перевірити свої знання на нестандартних завданнях, які подекуди вимагають креативного підходу. Крім того, на інтернет-турнірі підлітки прокачують важливі навички, як-от робота в команді, пошук інформації, аналіз джерел та критичне мислення. А ще завдання створюють на основі сучасних досліджень та винаходів, тож можна дізнатися про новинки у науковій сфері.
«Під час турніру ми дозволяємо учасникам користуватися додатковими джерелами, консультуватися, шукати інформацію у мережі. Адже таким чином демонструємо дітям, що наука — це про постійне навчання, пошуки та критичне осмислення. Тож “Відкрита природнича демонстрація” — це можливість чогось навчитися, не боятися помилятися та досліджувати», — ділиться Ігор Чернецький.
Ще більше про можливості для юних науковців — у попередніх матеріалах:
Ілюстрації: Олена Ковальчук