14–16 жовтня у польській столиці відбулася Варшавська міжнародна виставка винаходів (International Warsaw Invention Show, IWIS). Цьогоріч до заходу долучилися підлітки з різних країн світу і представили близько 300 винаходів. Серед учасників — 9 вихованців МАН. 

Ділимося трьома переможними історіями наших винахідників!

Як це — знайти інженерне рішення, що захищає енергосистеми під час війни: історія Тимофія Мешкова

Тимофій винайшов інженерне рішення, яке може захистити трансформатори від стихійних лих та обстрілів. З цим проєктом хлопець виборов золото на IWIS.

Інтерв’ю з переможцями IWIS-24. Тимофій Мешков

Як з’явилася ідея проєкту? 

Я цікавлюся інженерією, частенько експериментую та перевіряю власні теорії в програмах з інженерного чи математичного аналізу. У 10 класі вирішив створити свій перший науковий проєкт, тоді ж відкрив для себе можливості МАН та вирішив долучитися до Конкурсу-захисту. Знайшов наукового керівника, і ми разом почали шукати ідею для дослідження. У той період часто аварійно вимикали світло, тож нам спало на думку знайти інженерне рішення, як убезпечити енергосистему в умовах війни. 

Розкажи про своє інженерне рішення. 

Я запропонував перенести трансформатори в підземні бункери, розрахував необхідні розміри сховища, а ще пояснив, як саме варто встановити трансформатор. Але зіткнувся з проблемою: під час роботи трансформатор виділяє тепло, яке треба виводити з підземелля задля справності пристрою. Для цього вирахував, якою має бути потужність системи вентиляції. Я склав кілька математичних рівнянь, у які можна підставити показники будь-якого трансформатора та розрахувати показники, необхідні для його захисту. Мій проєкт демонструє, як можна захистити енергосистему під час обстрілів чи природних катаклізмів. Дослідження стане у пригоді інженерам, адже я пропоную вже готові математичні моделі та пояснюю, як їх використовувати. 

Чи плануєш далі розвивати проєкт? 

Так! Поки що я не можу працювати зі справжнім трансформатором, тож у найближчих планах — створити прототип, щоб візуалізувати дослідження. 

Як це — створити екологічні кришечки для одноразових стаканів: історія Анастасії Романів 

Анастасія винайшла спосіб, як замінити пластикові кришечки для одноразового посуду на картонні. З цим проєктом дівчина здобула срібло на IWIS. 

Інтерв’ю з переможцями IWIS-24. Анастасія Романів

Чому ти вирішила створити екологічні кришечки?

Торік я долучилася до найбільшого у світі конкурсу екологічних проєктів GENIUS Olympiad у США з дослідженням про очищення ґрунтів. Тоді мені не вдалося вибороти перемогу, проте отримала досвід та знання. Повернувшись зі змагання, почала активно досліджувати екологічні проблеми та натрапила на інформацію про забруднення пластиком. Відтоді почала міркувати, як розв’язати цю проблему. Рішення прийшло у кав’ярні: я помітила, що стаканчики картонні, а кришечки — пластикові, і подумала, що можу розробити кришечки з альтернативного матеріалу.

У чому особливість твоїх кришечок? 

Мої кришечки — картонні, на внутрішньому боці мають 5 шарів ультратонкого біопластику. Це робить їх вологостійкими та екологічними, адже матеріал можна переробити. Також вони мають в основі багатогранник, тобто кришечки можна накреслити, вирізати й зібрати. 

Чи плануєш розвивати проєкт? 

Звісно! Планую зробити експериментальну партію кришечок та протестувати на реальних користувачах. Опісля зберу відгуки та пропозиції щодо вдосконалення, а насамкінець хочу запустити кришечки у виробництво.

Як це — досліджувати зіткнення тіл: історія Ярослави Стаценко

Ярослава дослідила зіткнення тіл, від мікро- до мегасвіту, а також створила навчальні матеріали, що допомагають школярам зрозуміти цей процес. З цим проєктом дівчина виборола бронзову нагороду на IWIS та спецприз від World Invention Intellectual Property Associations. 

Інтерв’ю з переможцями IWIS-24. Ярослава Стеценко

Як з’явилася ідея досліджувати зіткнення? 

Торік я долучилася до фізико-математичного гуртка в Запорізькій МАН. Спершу було дуже складно, адже приєдналася в середині навчального року й не мала поглиблених знань із цих наук, але в мене були завзятість і цілеспрямованість. А після кількох місяців мені вдалося досягти високого рівня знань. З того часу почала міркувати над створенням першого наукового проєкту. Тоді керівник гуртка запропонував мені прочитати книгу про релятивістську механіку — розділ фізики, що розглядає закони механіки при швидкостях, порівнянних зі швидкістю світла. У першому розділі розповідали про зіткнення тіл у класичній механіці. Це мене настільки захопило, що вирішила досліджувати цю тему. 

Розкажи детальніше про своє дослідження.

Досліджуючи різноманітні наукові матеріали про зіткнення, виявила, що в науці не існує єдиної класифікації. Тож у першому розділі своєї роботи зробила критичний аналіз усіх класифікацій, що мені вдалося знайти, а також запропонувала свою, авторську. У другому — виклала навчальні матеріали, де пояснила, як розвʼязувати задачі на зіткнення тіл. Для прикладу навела способи розвʼязання 16 задач. Крім того, у другому розділі пояснила поняття кінематичного графа — математичної моделі, яка перетворює фізичні задачі на геометричні. У шкільній програмі цієї теми не вивчають, хоча її розуміння полегшує розв’язання складних завдань. 

Чи плануєш продовжувати дослідження? 

Я планую і далі досліджувати зіткнення, проте у новому проєкті хочу розглянути зіткнення у релятивістській механіці. 

Ілюстрації: Олена Ковальчук

Ще більше переможних історій вихованців Малої академії наук: