Вони створюють освітні застосунки, чатботи, що прогнозують повітряну тривогу, розробляють дрони, захищають комах. А потім сідають за книжку чи малюють, друкують фігурки на 3D-принтері чи займаються спортом.

Сьогодні пропонуємо дізнатися, які захоплення мають учні Малої академії наук!

Олеся Осіпова: читає мангу, програмує та займається дизайном

Інтерв’ю з МАНівцями про захоплення. Олеся Осіпова

Олеся створила мобільний застосунок, який допомагає дошкільнятам навчитися читати. Дівчина розповідає: на розробку її надихнула двоюрідна сестра, яка змалку знається на гаджетах. Тож Олеся вирішила зробити так, щоб екранний час приносив дітям користь. 

Застосунок має два розділи: з буквами та словами. Ілюстрації до кожної літери Олеся малювала власноруч, а також сама записала звучання звуків, складів та слів. З цим проєктом дівчина здобула почесну відзнаку на Міжнародному фестивалі інженерії, науки та технологій «I-FEST».

У вільний час Олеся любить читати. Захоплюється цим ще з дитинства, а одним із найцікавіших читацьких досвідів називає серію про Гаррі Поттера, яку радить прочитати всім. Тепер юнка зацікавилася мангою — японськими коміксами. «Мені подобається, що цей жанр поєднує літературну та художню творчість. Я можу оцінити не лише саму історію, а й ілюстрації до неї, простежувати стиль різних авторів, надихатися для власної творчості», — розповідає Олеся. 

Окрім цього, Олеся читає і нонфікшн-літературу, зокрема ту, яка пов’язана з її іншим захопленням — програмуванням. Дівчина створює сайти за допомогою HTML (HyperText Markup Language) — стандартизованої мови розмітки документів для перегляду вебсторінок у браузері, а також CSS (Cascading Style Sheets) — мови стилів для налаштування вигляду та форматування сторінок сайту. Нещодавно вчитель інформатики Іван Юрійович надихнув і мотивував дівчину спробувати свої сили та створити мобільний застосунок. Працюючи над ним, Олеся зацікавилася і графічним дизайном, зокрема векторною графікою: «Я створювала макети у Figma (сервіс для дизайнерів та веброзробників — прим. ред.) і зрозуміла, що це дуже цікаво, а зображення мають гарну якість для використання у мобільних додатках». Тож дівчина планує займатися дизайном, розробкою застосунків і програм і надалі.

Андрій Яблонський: програмує та займається калістенікою

Інтерв’ю з МАНівцями про захоплення. Андрій Яблонський

Андрій створив нейромережу, яка аналізує попередні новини та оголошені повітряні тривоги в регіоні. На основі цих даних прогнозує ймовірність повітряної тривоги у наступні 10 хвилин. Розробка хлопця допомагає уникнути хаосу та паніки під час оголошення повітряної тривоги, коли бізнесам потрібно зачинятися, а людям — поспішати до укриття. Використовуючи нейромережу, яка працює як чатбот, можна спланувати свій шлях та безпечно дійти до сховища ще до оголошення повітряної тривоги. 

З цим проєктом Андрій здобув перше місце на Всеукраїнському конкурсі молодіжних науково-технічних проєктів «InventorUA» у категорії «Цифрові технології» та почесну відзнаку на Міжнародному фестивалі інженерії, науки та технологій «I-FEST». Хлопець планує покращувати розробку та додати нові джерела інформації для чатбота. 

Хлопець розповідає, що проєкт виріс із його захоплення — програмування, яким зацікавився ще у 8 класі. Тоді самостійно почав вивчати цю сферу та щодня приділяв час своєму хобі. Андрій пробував розробляти комп’ютерні ігри, а згодом зацікавився Data Science (отримання інформації з даних різних форм). Саме на основі цих знань і розробив чатбот. 

Андрій захоплюється калістенікою — вправами із вагою власного тіла. Хлопець ділиться, що завдяки цьому напряму спорту можна розвивати силу тіла, не використовуючи гантелі чи гирі, а також складне додаткове обладнання. «Я відчуваю задоволення від того, що володію своїм тілом, можу зробити складні вправи. А також елементи калістеніки можемо використовувати у повсякденному житті, виконуючи буденні справи», — говорить Андрій. 

Володимир Єрьомін: розводить комах, друкує 3D-моделі та грає у настільні ігри

Інтерв’ю з МАНівцями про захоплення. Володимир Єрьомін

Володимир розробив спеціальний плафон, який розсіює світло лампочки та не дезорієнтує комах. Хлопець розповідає, що через штучне освітлення гине багато комах: вони летять на яскраве світло, яке порушує їхній природний напрям руху. З цим винаходом здобув золото на GENIUS Olympiad Ukraine у категорії «Наука» . На конкурсі «Еко-Техно» виборов право представити Україну на міжнародних змаганнях «Regeneron ISEF 2025» та World Innovative ScienceProject Olympiad «WISPO-2025». 

Комахи надихнули Володимира на ще один проєкт. Хлопець проаналізував будову тіла та очей бабок і запропонував використати їхні особливості для підвищення ефективності роботи дронів. Механізм роботи очей цієї комахи можна інтегрувати у БпЛА (безпілотний літальний апарат), а отже, отримати стабільніше зображення та спростити обробляння відеоматеріалів. 

Володимир ділиться: комахи захоплювали його завжди; ще з дитинства йому подобалося ловити чи розглядати їх під час прогулянки. Нині хлопець тримає комах удома: має жука-вусача, жука-оленя та інших твердокрилих, розводить метеликів, жуків-паличників. Крім того, має краба й тритонів. Розповідає, що догляд за такими домашніми улюбленцями не вимагає багато зусиль, головне — зважати на вологість та не допускати появи плісняви. Також Володимир фанат акваріумістики: доглядає за шкільним акваріумом, а вдома вирощує живі корали.

Ще одне захоплення юного дослідника — 3D-друк. Володимир відвідує шкільний гурток 3D-моделювання, де виготовляє запчастини для своїх наукових винаходів чи ігрові фігурки. «Я вважаю, що опанувати технологію друку на 3D-принтері важливо для кожного. Це економить час та ресурси, адже для виготовлення таких же елементів з інших матеріалів, як-от дерево чи метал, потрібно значно більше часу, навичок та зусиль», — коментує юнак. Разом з іншими учасниками гуртка хлопець виготовив різноманітні фігурки, які потім продали, а кошти передали на потреби ЗСУ. А ще у школі Володимир відвідує науковий клуб, грає у бадмінтон і флорбол, також розвивається у фехтуванні.

Ще одне хобі Володимира — настільні ігри. Він розповідає, що з друзями та однокласниками лишається після уроків, щоб зіграти кілька партій. Серед улюблених ігор хлопця: психологічно-детективна гра «Мафія», командно-психологічна гра «Саботер», де кожен отримує свою роль та відправляється у подорож підземеллями, стратегічна гра «Кіклади» та варіативна карткова гра «Манчкін».

Володимир говорить, що ігри можна добирати залежно від навичок та бажань гравців. Є такі, де треба продумувати стратегії, витрачати багато часу, щоб зрозуміти правила, зібрати команду. Це, наприклад, «Відьмак», «Warhammer 40 000» чи «Dune: Imperium». 

Наостанок хлопець розповідає, що раніше йому бракувало часу, щоб поєднувати навчання, заняття наукою та хобі. Та згодом налагодив таймменеджмент, проаналізував попередні помилки й тепер може приділяти достатньо часу всьому, що подобається. 

Ілюстрації: Олена Ковальчук

Дізнавайся більше про учнів МАН на МАНмедіа:

«Як це — бути науковицями: розповідають учениці Малої академії наук України»;

«Як це — вибороти золото на Міжнародному фестивалі інженерії, науки та технологій: історії МАНівок»;

«Як учні МАН створюють наукові проєкти на підтримку війська».