Цьогоріч у вересні в грецькому місті Волос відбулася Міжнародна молодіжна олімпіада з астрономії та астрофізики (IOAA-Jr). Це щорічне змагання для підлітків віком до 16 років зі всього світу, на якому вони демонструють знання з фізики, астрономії та математики. До змагання долучилися й учні Малої академії наук та вибороли п’ять бронзових і одну срібну медалі. Сьогодні розповідаємо їхні історії!
Поліна Кондратенко — учениця Малої академії наук, яка виборола бронзу на IOAA-Jr
Як ти почала захоплюватися астрономією?
На дозвіллі частенько дивилася відео про планети та зірки, але ґрунтовне знайомство з астрономією стало продовженням мого захоплення фізикою (цю дисципліну я поглиблено вивчаю у школі). У певний момент, досліджуючи фізичні процеси Землі, я зацікавилися, як усе влаштовано в космосі. З того часу почала шукати матеріали та вивчати астрономію.
Яким був твій шлях до олімпіади?
Про олімпіаду я дізналася з телеграм-каналу «Астропісочниці» — спільноти українських учнів, студентів і вчителів, що допомагають зацікавленим в астрономії школярам вивчати цю науку. Якось мені трапилося повідомлення — анонс змагання IOAA-Jr. Спершу я вирішила, що моїх знань недостатньо, щоби брати участь у такому заході. Проте думки про олімпіаду не полишали, тож ризикнула та зареєструвалася.
Перш ніж їхати у Волос на олімпіаду, я, як і всі учасники, мала подолати три випробувально-підготовчі тури. У першому слід заповнити анкетну форму та розв’язати кілька задач; із цим я впоралася досить легко, а підготовка зайняла лише кілька днів. Другим туром став двотижневий марафон лекцій від викладачів та студентів, який завершився контрольною роботою. Цей етап був досить складним, але пізнавальним. Останній, третій, тур складався з лекцій та контрольних, на яких ми практикувалися та вивчали нові теми.
Яка тема була найскладнішою у вивченні?
Найскладнішою для мене стала астрометрія — підрозділ астрономії, що вивчає небесні тіла в конкретні моменти часу. Для виконання завдань із цієї теми необхідно знатися на сферичній геометрії, яку викладають у вищих навчальних закладах. Але я впоралась :)
Як для тебе пройшла олімпіада?
Почну з того, що IOAA-Jr складається з трьох турів: перший — теоретичний, під час якого треба розв’язати 12 задач; другий — практичний, де потрібно аналізувати астрофізичні показники; останній — робота з телескопом. Завдання полягало в тому, щоб навести пристрій на певні точки, визначити їхні координати, а також розрахувати відстань між ними. Наостанок треба було «пройтися» лінією екватора, тобто екваторіальними сузірʼями.
На жаль, під час олімпіади у Волосі була погана погода, тому це вплинуло на змагання. Небо затягнули хмари, тож у третьому турі ми наводили телескоп на гори. Проте навіть це не зіпсувало вражень від заходу, адже незручності компенсувала крута атмосфера, доброзичливість інших учасників та цікаві екскурсії містом :)
Чи плануєш далі розвиватися в астрофізиці?
Уже третій рік поспіль я беру участь у Конкурсі-захисті МАН, цьогоріч також долучуся і планую представити проєкт з астрофізики. Поки що не хочу розголошувати тему, лише скажу, що дослідження обʼєднуватиме кілька наукових напрямків.
Андрій Коросько — учень Малої академії наук, який виборов бронзу на IOAA-Jr
Коли ти почав цікавитися астрономією?
У 7 класі, коли мій брат готувався до Всеукраїнської олімпіади з астрономії. Його захоплення цією наукою перейняв і я, тож саме тоді взявся розглядати зоряне небо та читати наукову літературу. У 9 класі ми почали вивчати астрономію в школі, що допомогло структурувати знання; також я долучився до факультативу, на якому поглиблено вивчав астронауки.
Як ти вирішив брати участь в олімпіаді?
На IOAA-Jr випробовую свої сили не вперше. Минулого року вже намагався долучитися до змагання, проте завдання виявились надскладними, тож далі першого туру не пройшов. Я готувався весь минулий рік і цьогоріч зміг пройти на олімпіаду та навіть виборов бронзу.
Як ти готувався до олімпіади?
Систематично розв’язував задачі, переглядав завдання з попередніх олімпіад, навчався в астрономічному гуртку свого ліцею. Також допомагають випробувально-підготовчі тури, які варто пройти, щоб поїхати на IOAA-Jr.
Яку тему готував найдовше?
Одне із завдань олімпіади — це пошук сузірʼя та зір на карті. До цього я готувався найдовше, і не марно, адже завдяки наполегливості та старанням на IOAA-Jr упорався з цим добре.
Які враження від IOAA-Jr?
Мені дуже сподобалося! У нас була дружна команда, мені вдалося познайомитися з учасниками з інших країн. Ми ходили на екскурсії, а також весело проводили час у готелі, навіть улаштували турнір із шахів :)
Щодо завдань олімпіади, то перший, теоретичний, тур для мене був досить легким, а ось останній, де треба було працювати з телескопом, дався найважче. А все через те, що я не мав змоги практикуватися, взаємодіяв із телескопом лише тричі за тиждень до олімпіади. Крім того, тренувався наводити телескоп на зорі, а на конкурсі через погану погоду та затягнуте небо довелося дивитися на гори. А ще я трохи наплутав з осями координат, які розташовані на пристрої. Тож висновок такий: варто більше часу приділяти роботі з телескопом.
Що порадиш майбутнім учасникам?
Перше — варто ознайомитися з телескопом та спробувати попрацювати з ним, адже ці навички точно знадобляться. Друге, трохи банальне, але важливе — не поспішайте здавати роботу, кілька разів перевірте її. Ця порада стане у пригоді як для етапу відбору на олімпіаду, так і під час участі в ній.
Чи плануєш розвиватися в астрофізиці?
Так! Наступного року хочу пройти на IOAA, тільки вже для дорослих, та вибороти призове місце. А щодо глобальних планів, то маю намір повʼязати своє життя з астрономією і програмуванням.
Дмитро Гілей — учень Малої академії наук, який виборов срібло на IOAA-Jr
Як ти зацікавився астрономією?
Астрономією почав цікавитися ще в дитинстві: переглядав відео та читав науково-популярну літературу на цю тему. А ось поглиблено вивчати її став десь у 9 класі, надихнувшись прикладом брата, який у 2018–2019 роках брав участь у Міжнародній астрономічній олімпіаді.
Як готувався до IOAA-Jr?
Зазвичай розв’язував різноманітні астрофізичні задачі. Крім того, практикувався визначати сузірʼя та зорі в Stellarium. Це віртуальний планетарій, який може створювати реалістичне небо в режимі реального часу, моделювати астрономічні події, показувати сузір’я і туманності.
Які враження від олімпіади?
Усе пройшло дуже класно! Було багато нових знайомств, я отримав чудові враження від екскурсій. Щодо змагання, то для мене теоретичний тур був легким. Другий тур, де треба було аналізувати астрофізичні показники, виявився складнішим через брак часу. Необхідно було за 5 годин розвʼязати 18 задач, деякі з них були практичні. І все ж я пройшов: набрав 62,22%, хоча потрібно було 40%, це найкращий результат олімпіади. Проте майбутнім учасникам раджу в другому турі виконувати спочатку найлегші завдання, щоб набрати обовʼязкові 40%, опісля братися за складніші, адже всі задачі оцінюють однаково — у 10 балів. А ось із телескопом у третьому турі впорався досить добре, хоча не мав досвіду роботи з ним.
Які маєш наукові плани на майбутнє?
Планую наступного року взяти участь у дорослій Міжнародній астрофізичній олімпіаді, що пройде в Ріо-де-Жанейро.
Ще більше переможних історій українських підлітків — у попередніх матеріалах:
Ілюстрації: Олена Ковальчук