Як зробити уроки математики інтерактивними та захопливими для дітей? А ще — переконати учнів, що цей предмет важливий? Знає Станіслав Федосєєв — учитель математики Midgard School у Києві, один із 20 найкращих учителів за версією Global Teacher Prize Ukraine 2017.

Чи помічаєте у дітей освітні втрати з математики? Як їх долаєте?

Освітні втрати з математики розпочалися ще в час пандемії та переходу на онлайн-навчання. Проте я помічаю, що зараз учні вже більше адаптовані до різних форм навчання: і дистанційної, і комбінованої. Кожна школа організовує освітній процес, враховуючи безпекову ситуацію в регіоні й наявність укриття в закладі. А тому уроки можуть бути частково онлайн або частина занять може проходити в укритті школи. 

Освітні втрати з математики особливо відчутні. Адже розвиток у цій дисципліні відбувається за логікою снігової кулі: нові знання нашаровуються на попередні, тільки так можливо рухатися вперед. Якщо учень чи учениця пропустили або не засвоїли якусь тему, то надалі, коли ми повертатимемося до неї, вивчаючи вже складніші поняття, вони не матимуть базових знань для розуміння нової теми.

У викладанні математики маємо чіткий план, якого необхідно дотримуватися. Водночас для подолання освітніх втрат важливо експериментувати й адаптовувати програму до потреб дітей. Необхідно зважати на те, наскільки учні мотивовані, чи цікаво їм вивчати математику, який мають рівень знань тощо. Зважаючи на це, пропонувати відповідні задачі, зацікавлювати математичними фокусами чи головоломками.

Інтерв'ю зі Станіславом Федосєєвим-1

Які прийоми для зацікавлення учнів використовуєте?

Найперше все залежить від того, хто викладає, тобто від особистості вчителя/-льки. Якщо педагог горить своєю справою, розуміє, заради чого викладає, та живе повноцінним, насиченим життям — учні це відчувають. Вони більше зацікавлюються предметом, коли бачать запал учителя/-льки, навіть якщо раніше мали труднощі з математикою.

Я намагаюся показати учням математику нешаблонно, щоб вони поглянули на цей предмет з іншого ракурсу. Моя кінцева мета — допомогти школярам усебічно розвиватися. І цього я можу досягати різними способами. Скажімо, показати учням фокус або головоломку, а тоді разом із ними шукати, яке математичне підґрунтя вони мають. Дітей це запалює, потім, на перерві вони продовжують обговорення та діляться досвідом.

Чудовий інструмент — створення проєктів. Наприклад, пропоную учням розрахувати, скільки треба матеріалів для ремонту в їхній кімнаті чи коштів для подорожі в якесь місто. Це показує, що математика супроводжує нас і в повсякденному житті, а не лише на уроках. Виконуючи проєкти, школярі можуть розвинути знання з математики та IT або мистецтва. А працюючи в групах, ще й удосконалити м’які навички.

Крім того, пропоную учням спробувати себе в ролі вчителів чи їхніх помічників. Тоді школярі не лише поглинають інформацію, а вчаться передавати ці знання іншим. Мій досвід показує, що це чудово працює і подобається дітям.

Також пропоную учням самостійно оцінювати свою роботу на уроці. Здавалося б, вони будуть ставити собі лише відмінні оцінки, але це не так. За моїми спостереженнями, школярі дуже справедливо себе оцінюють, а ще в такий спосіб вони беруть на себе відповідальність за результат. Коли ж я сам оцінюю учнів, то не лише ставлю оцінку, а й даю розгорнутий зворотний зв’язок: коментую, що вдалося добре, а над чим ще варто попрацювати. Це допомагає учневі чи учениці краще розуміти свій прогрес та зростати.

Я розумію, що учні мають різну мотивацію до вивчення математики. Її уявляю як шкалу від −10 до +10, де кожен з них стоїть на певній точці. Тоді намагаюся рухатися цією шкалою і підвищувати мотивацію кожного окремого учня чи учениці.

Як реагують на ваші підходи учні? 

Учні бачать, що я зацікавлений в їхньому зростанні, й охоче співпрацюють. Часто ті, що були байдужими до математики та не долучалися до інших, починають пробувати себе та виявляти ініціативу.

Я постійно збираю зворотний зв’язок від учнів: що їм сподобалося на уроці, а що хотіли б змінити чи додати. Це спонукає їх оцінювати освітній процес та відчувати себе залученими до нього. Завдяки цьому діти стають більше зацікавленими у навчанні.

Інтерв'ю зі Станіславом Федосєєвим-2

Що порадите колегам, які хочуть урізноманітнити свої уроки?

  1. Наповнюйте своє життя яскравими моментами поза роботою! З досвіду знаю, що та енергія, яку ви отримали на вихідних чи після уроків, захоплює та надихає школярів. 
  2. Спілкуйтеся з учнями та збирайте зворотний зв’язок. Проводьте своєрідні сесії рефлексії, щоб почути думку учнів та зрозуміти, що їм подобається, а що вони хотіли б змінити чи додати. Це перетворить школярів на повноцінних учасників освітнього процесу.
  3. Старайтеся поринути у середовище підлітків. Дізнайтеся, чим вони живуть, що їх цікавить, яку музику вважають трендовою, і старайтеся використовувати це в роботі. Скажімо, якщо у класі багато футболістів, то це можна використати при підготовці задач для уроку та провести якісь аналогії. Це зацікавлює дітей.
  4. Використовуйте інтерактивні платформи, як-от Classtime, Kahoot!, GeoGebra, Wordwall. Це полегшить підготовку до уроку, адже там є безліч шаблонів, і ваші заняття стануть цікавішими та захопливішими для учнів.
  5. Будьте відкритими до нового: відвідуйте освітні семінари, вебінари, майстер-класи та застосовуйте ці знання на уроках.

Ілюстрації: Олена Ковальчук