У липні у столиці Таїланду, Бангкоку, відбулася Міжнародна географічна олімпіада (International Geography Olympiad). Це щорічне змагання, що об’єднує юних географів з усього світу. Вперше ця олімпіада пройшла у 1996 році в Нідерландах, у ній взяли участь команди з 5 країн. Тепер же до змагання долучаються команди з майже 50 держав із 5 континентів.
Міжнародна олімпіада з географії зацікавлює молодь, яка досліджує географію та екологію, і сприяє нетворкінгу молодих науковців з усього світу. Змагання має три частини: письмовий блок, мультимедійний тест та польову роботу. Крім того, учасники презентують командні постери та мають час для культурного обміну і дослідження міста, де проходить олімпіада.
Цьогоріч Україну представляла команда з чотирьох старшокласників. Це Данило Бодня з київського ліцею «Наукова зміна», Давід Пастухов із Переяславського академічного ліцею імені Івана Мазепи, Тетяна Канюк із Чортківського ліцею № 1 імені Маркіяна Шашкевича та Володимир Баран з Івано-Франківського наукового фізико-технічного ліцею. Постер підлітків увійшов до дев’ятки найкращих.
«Для України важливо, що наші школярі долучаються до цього глобального середовища й отримують неоціненний досвід, який надихає на подальший розвиток науки», — сказав президент МАН Станіслав Довгий.
Ми розпитали підлітків про їхній досвід підготовки та участі в олімпіаді.
10-класник Данило Бодня розповів: готуватися до олімпіади вони почали ще під час відбіркових зборів, де визначили фінальний склад команди. Там учні прослухали курс лекцій від викладачів Київського національного університету імені Тараса Шевченка.
Головним викликом стала мова змагання: олімпіада з географії проходить англійською для всіх учасників, а отже, потрібні ґрунтовні знання мови й тематичної лексики зокрема. «Я обрав стратегію штудіювання університетських англомовних підручників з географії. Так водночас і поглиблював свої знання з цієї науки, і поповнював словниковий запас. Окрім того, тренувався на завданнях з попередніх років», — розповів юнак.
За словами Данила, не до всіх завдань олімпіади можна підготуватися, як-от до польової роботи. Її умови неможливо відтворити деінде, а отже, й розвинути необхідні навички та вміння теж неможливо, якщо не тренуватися заради цього на справжніх польових дослідженнях. Тому, як виконувати цей вид завдань, розбирався вже під час самого змагання. Хлопець розповів, що багато учасників були старші, ніж представники України, і вже долучалися до цієї олімпіади. Тож Данило сподівається, що стане можливо брати участь повторно і він ще зможе спробувати свої сили й наступного року (нині від України в олімпіаді беруть участь лише учні 10 класів — прим. ред.).
Крім змагальної частини, учасники мали час познайомитися та поспілкуватися між собою, а ще — дослідити місто. «Я вперше побував в Азії. Виявилося, що Таїланд — неймовірна країна, де зібралася чудова спільнота юних географів. Мене дуже надихнула і вразила підтримка від інших учасників. Усі добре знають про війну в Україні, а дехто навіть вивчає нашу мову. Досвід, який я отримав на олімпіаді, надзвичайний, і я не можу його порівняти ні з чим іншим у моєму житті», — поділився враженнями Данило.
Учениця 10 класу Тетяна Канюк готувалася до змагання комплексно: розв’язувала завдання з попередніх років, вивчала нові теми на інтернет-ресурсах, читала наукові статті англійською мовою, щоб вивчити професійну лексику. За словами дівчини, формат завдань відрізнявся від тих, що були на всеукраїнській олімпіаді, а польова робота зайняла цілий день — одразу після сніданку учасники вирушили досліджувати територію та описувати побачене. «Я намагалася рівномірно розподілити свої сили, хоча на третій день думати, спілкуватися та писати англійською вже було важко. Та й самі завдання були складними: і за форматом, і через мову.
Організатори дбали про комфорт учасників і створили нам зручні умови для проживання та розв’язання завдань. А ще влаштували культурний вечір та майстер-клас, де ми могли більше дізнатися про культури одне одного та пізнати тайські традиції», — розказала юнка.
Тетяна розповіла, що в перші дні була відчутна атмосфера конкуренції між учасниками. Але згодом, на презентації постерів, усі мали нагоду поспілкуватися між собою і напруга спала, атмосфера змінилася на дружню. За тиждень українська команда провела час з однодумцями з 5 різних континентів — це подарувало відчуття єдності й підтримки. «Несподіванкою для мене стала велика підтримка України від інших команд, особливо тих, що далеко від нашої держави, як-от з Філіппін. А команда з Естонії підготувала для нас сувеніри — сердечка з українським та естонським прапором. Багато учасників висловлювали співчуття, що нам доводиться навчатися та жити під час війни, казали, що думками та серцем вони поруч з нами», — підсумувала дівчина.
Давід Пастухов розповів, що чудовим початком підготовки до олімпіади стали відбіркові збори учасників команди. Протягом тижня юні географи відвідували різноманітні заняття: від метрології та урбаністики до дистанційного зондування Землі та стратегії підготовки до змагань. Після завершення зборів Давід готувався самостійно: розв’язував задачі з попередніх років олімпіади, досліджував матеріали за рекомендацією тренерів команди, читав тематичні енциклопедії. Також з іншими учасниками хлопець працював над тематичним постером, який мала підготувати кожна команда. Хлопець розповів: на шляху підготовки їх підтримували тренери, які завжди були на зв’язку та допомагали знайти відповіді на запитання.
Україна долучається до Міжнародної олімпіади з географії лише вдруге, тому, за словами Давіда, поки що нам бракує досвіду. Однак хлопець вважає досягненням можливість представляти Україну на змаганнях світового рівня та випробовувати свої сили. Олімпіада має три етапи, що відбуваються впродовж трьох днів. Доволі складний для учасників саме третій блок змагання — польова робота. До цього дослідження важко готуватися поза територією проведення, адже потрібно зважати на особливості ландшафту, флори, фауни, клімату тощо.
На думку юнака, для участі у таких подіях потрібно тренувати стресостійкість та внутрішню легкість. «Варто сприймати кожне змагання як цікавий досвід, а не як фінальний іспит, який визначає усе твоє життя. Так ви отримаєте значно більше насолоди від процесу».
Хлопець захоплений науковою та дружньою атмосферою, яку вдалося створити на олімпіаді. Учасники мали нагоду поспілкуватися між собою, обмінятися досвідом, враженнями та сувенірами. Давід розповів, що учасник з Австралії, Бен, подарував йому м’яч для австралійського футболу, який підписали усі члени команди — цей подарунок дуже цінний. «Я не лише гарно провів час у Бангкоку в компанії юних географів з інших країн, а й досі підтримую з деким із них зв’язок. Дуже тішуся, що маю таких колег і друзів», — підсумував юнак.
Учасник команди Володимир Баран розповів, що у підготовці до олімпіади важлива системність. А тому він займався географією щодня по кілька годин: опрацьовував завдання попередніх років, дивився навчальні відео та читав підручники, а також покращував знання англійської мови.
Найбільш непередбачуваним етапом змагання для Володимира стала польова робота. Під час неї учасники вирушили на острів поруч із Бангкоком, де мали, орієнтуючись на місцевості за картою, пройти певний маршрут та виконати супровідні завдання. Ускладнили роботу висока температура та вологість, які швидко виснажили юних географів. А завдання мультимедійного тесту хлопця, навпаки, потішили, вони були дотепними та цікавими. Наприклад, потрібно було визначити, про яке наукове явище йдеться у пісні, або уявити, як би виглядали різні геологічні поняття, якби були тортами.
Юнак розповів, що після всіх трьох етапів змагання для учасників організували екскурсії містом та вечірку. Там підлітки могли долучитися до різноманітних активностей, ознайомитися з місцевою кухнею та навіть дістати призи. Володимиру вдалося виграти плюшевого бегемотика.
Переможців змагання оголосили лише на церемонії закриття. І, за словами Володимира, це був доволі напружений момент для всіх. «Долучитися до змагання такого рівня — неймовірний досвід! Звісно, шкода, що не вистачило декількох балів до призового місця, але керівниця команди підбадьорила нас шоколадними медалями. Атмосфера змагання була чудовою, і я навіть сумую за нею. Цікаво було завести нові знайомства, пізнати культуру чужої далекої країни, ще й у мегаполісі, де звичаї поєдналися з хмарочосами, шаленим трафіком і безліччю торгових центрів», — підсумував хлопець.
Колажі: Дар'я Луцик.
Більше про успіхи МАНівців на міжнародних олімпіадах читайте на МАНмедіа:
«Як українські підлітки перемогли в Міжнародній математичній олімпіаді»;
«Як це — перемогти у Міжнародній хімічній олімпіаді в ОАЕ: розповідає учасник змагання».