Як мотивувати дітей до вивчення математики, донести практичну користь цієї дисципліни та надихнути їх на наукову кар’єру? Розповідаємо з Ольгою Ензельт — учителькою математики покровської школи № 9, однією з 10 найкращих освітян країни за версією Global Teacher Prize Ukraine 2024.
Які стереотипи про математику мають ваші учні і як ви їх долаєте?
Часто стереотипи створюють батьки. Буває, чую від дітей, що їхні мама й тато не знають математики, а отже, і їм нічого не вдасться. Така позиція дуже шкодить вивченню математики, адже учень чи учениця одразу обмежує себе рамками та навіть не пробує пізнати нове.
Я переконую учнів, що математика подібна до ланцюжка, яким ми прикрашаємо шию. Якщо хоча б одна його ланка пошкоджується, необхідно її полагодити! Так само й із математикою: пропущені уроки необхідно надолужувати. Нині це можна зробити за допомогою онлайн-ресурсів, як-от Всеукраїнська школа онлайн, або звернутися до вчителя чи вчительки по підмогу. Часто, коли учні хворіють, я пропоную їм доєднуватися до уроків у класі через відеоконференцію.
Ще один популярний стереотип, який шкодить вивченню математики: мовляв, поза шкільною партою ці знання знадобляться лише для того, щоб рахувати гроші. Звісно, це не так.
Які інструменти використовуєте для подолання освітніх втрат?
Найперше — співпрацюю з батьками. Я відкрита до спілкування: радо ходжу на батьківські збори, відповідаю на всі запитання і ставлю свої. У такому діалозі можемо сформувати правила та домовленості, які діятимуть на уроках. Адже вчитель/-ка, батьки та учні мають рухатися разом одним шляхом. Тільки так можна досягнути успіху. Також важливо не соромитися хвалити себе як педагогиню. Підсвічувати досягнення учнів, презентувати методичну роботу, показувати результат.
Якось я побачила в шкільному коридорі ученицю, яка плакала, бо боялася йти на урок математики. Тоді я вирішила, що в мене так не буде: учні йтимуть на мої уроки радісно, без страху. Для кожного класу я стараюся підготувати щось цікаве і незвичне. Наприклад, ще на карантині придбала книжку Юрія Нікітінського «Дивні пригоди (не)дивної вчительки». На початку кожного уроку ми читали одну-дві історії звідти, разом сміялися та обговорювали їх. Це дає змогу зняти психологічну напругу на уроці, а ще — розвиває читацьку компетентність, покращує володіння українською мовою. А це завдання вчителя — всебічно розвивати учнів.
Часто розповідаю учням історії успіху відомих людей, як-от засновника компанії IKEA, який ще підлітком починав підприємницьку діяльність із продажу сірників. Або ж ділюся власними невдачами на математичному шляху: наприклад, як склала на двійку іспит з математичного аналізу. Це надихає учнів, і вони розуміють, що їхня, скажімо, погана оцінка — це не катастрофа, а частина шляху та маркер того, на що варто звернути більше уваги.
Також мотивую учнів бути стресостійкими. У цьому допомагає участь у різних конкурсах, олімпіадах та змаганнях. Так школярі зможуть заявити про себе, а ще — виробити відчуття часу, навчитися перебувати в незнайомому приміщенні та спілкуватися з новими людьми. Пізніше вони впевненіше почуватимуться у стресових ситуаціях чи незнайомому середовищі.
А яких інструментів і практик, навпаки, уникаєте?
Я орієнтуюся на учнів. Якщо підготувала певний план уроку, але дітям він не відгукується, то завжди маю щось інше про запас.
А щодо табу, то не користуюся на уроках графічними калькуляторами. Це спеціальні сервіси, які за заданими умовами можуть намалювати графік чи фігуру. Вважаю, що так учні не засвоять належно тему та не навчаться самостійно креслити. А ще на олімпіадах чи іспитах, зокрема у закордонних закладах освіти, необхідно все малювати вручну.
Усі графіки та фігури я малюю разом з учнями, підказую їм, з чого починати та куди рухатися. Це розвиває просторову уяву та вчить мислити покроково.
Як заохочуєте учнів до поглибленого вивчення математики?
Чудово мотивують приклади інших школярів. Звісно, спочатку вчителеві/-льці необхідно помітити учнів, які зацікавлені предметом чи мають нестандартне мислення, та підсвітити їх. Пізніше, надихнувшись прикладом, інші діти теж захочуть спробувати свої сили.
Також я стараюся підбадьорювати учасників олімпіад та конкурсів якимись невеликими подарунками чи солодощами. І створювати ситуації успіху: вітати досягнення школярів, розповідати про них тощо.
Якими лайфхаками хочете поділитися з колегами?
Практикуйте різні види діяльності на уроках: робота в групах, ігри тощо. Звісно, кожного уроку не вдасться спробувати все й одразу. Варто чергувати та аналізувати, що учням більше подобається.
Також дуже люблю проводити відкриті уроки й рекомендую всім не боятися їх, робити це частіше. Насамперед це тренування впевненості в собі для мене як учительки, а також для учнів, а ще — це справжнє свято. Адже до кожного такого уроку ми з учнями готуємося, пробуємо різні сценарії, готуємо декорації. Виходить своєрідна театральна вистава.
Не забувайте про батьків. Спілкуйтеся з ними, показуйте свою роботу та результати дітей. Наприклад, я часом запрошую батьків долучитися до уроків онлайн та поспостерігати за своїми дітьми.
Ілюстрації: Олена Ковальчук