Щорічно в останню суботу листопада вшановуємо пам'ять жертв Голодомору 1932–1933 років. Це був масовий терор проти українців без’їжжям, який організувало радянське керівництво. Сьогодні разом із психологом розбираємося, як варто комунікувати з дітьми про цю трагічну подію в нашій історії.
Дмитро Вакуленко — медичний психолог, нейропсихолог, співзасновник психологічного центру «Початок».
З якого віку варто говорити з дитиною про трагічні події в історії, зокрема Голодомор?
Дмитро Вакуленко пояснює, що маємо говорити з дитиною про історичні події, навіть якщо вони трагічні. Проте краще починати розмову про Голодомор, коли малюк уже знає про поняття життя і смерті. Також важливо враховувати, що підхід до кожного повинен бути індивідуальним, адже маємо різне сприйняття та рівень психологічної стійкості. Загалом психолог радить будувати комунікацію про трагічні події за універсальним правилом: що молодша дитина, то менше моторошних подробиць необхідно розповідати. Він зазначає: подавати цілісну картину подій варто не раніше, ніж дитині виповниться 14-15 років.
Як побудувати розмову з дитиною про трагічні події з історії?
За словами психолога, перед розмовою про трагічні події маємо усвідомити, який меседж ми хочемо донести та вибрати вдалу форму залежно від віку й особливостей дитини. Коли комунікуємо про Голодомор, варто ставити собі за мету навчити дитину усвідомлювати нашу історію, сформувати захисний бар'єр перед пропагандою та шанобливе ставлення до жертв трагедії.
Дмитро Вакуленко зазначає, що важливо вживати слово «Голодомор» і говорити лише правду. Якщо дитина маленька, можемо пояснювати ці події в такий спосіб: «Влада радянського союзу відбирала їжу в українців, адже хотіла панувати над нами». Таким чином не викривлюємо історичні події, але опускаємо страшні подробиці, які можуть налякати.
Також психолог додає, що розмови про трагічні події з нашої історії особливо актуальні зараз, адже триває повномасштабна війна, маємо загрозу з боку росії, й дитина повинна це розуміти. Коли говоримо на подібні теми, формуємо в молоді семантичний фільтр — вміння перевіряти й аналізувати інформацію.
А чого точно варто уникати в комунікації?
Дмитро Вакуленко розповідає, що не варто викривлювати події, а тим паче обманювати дитину. Також у жодному разі не можемо маніпулювати темою Голодомору та залякувати нею.
Крім того, психолог радить уникати формулювань як-от «такого більше ніколи не буде», «я назавжди з тобою» — можна обіцяти лише речі, які залежать від нас. Подібні фрази можуть глибоко засісти в голові дитини та в разі трагічної події зламати її уявлення про світ.
Аби дізнатися про події Голодомору більше, радимо добірку доказових джерел:
- мобільний застосунок Track Holodomor History;
- збірки творів про Голодомор для дітей «Зернятко надії» упорядниці Людмили Юрченко.
Ілюстрації: Анастасія Василенко