2 березня відбувся національний фінал GENIUS Olympiad. Це найбільший конкурс екопроєктів у світі, на якому школярі 8–11 класів презентують винаходи та твори, які допоможуть вирішити глобальні екологічні проблеми. Цьогоріч українське журі визначило аж 720 проєктів, що здобули золоті, срібні, бронзові нагороди та почесні відзнаки.
Сьогодні розпитуємо учнів про їхні переможні роботи — гайда читати!
Як це — створити робота, що допомагатиме комунальникам: історія Єрмака Рогового
Хлопець створив проєкт робота, який допомагає прибирати довкілля та саджати дерева. З винаходом здобув бронзову нагороду на національному етапі GENIUS Olympiad.
Розкажи детальніше про свого робота: які його функції та переваги?
Робот має вигляд гусеничної платформи з роборукою, що прикріплена до лебідки. Ця рука здатна підніматися й опускатися, а також захоплювати різні об’єкти. Головна перевага робота — в тому, що він може садити дерева та прибирати сміття, переміщувати невеликі вантажі у важкодоступних місцях.
Як у тебе виникла ідея створити такого робота?
Вперше замислився про те, аби створити такий винахід, під час прогулянки парком. Тоді, пам’ятаю, спостерігав, як комунальники прибирають сміття, а відвідувачі майже одразу забруднюють простір новим. Окрім цього, мене завжди тривожила тема вирубки лісів і забудови міст — вважаю, варто висаджувати більше дерев, озеленювати й відновлювати наше довкілля. Так і народилась ідея створити робота, який буде прибирати сміття, висаджувати дерева та полегшувати людям цю працю.
Як довго розробляв свій винахід?
Саму платформу я розробив досить швидко: дня за два-три. А ось змайструвати роборуку — це вже значно складніше, адже вона складається з різних механізмів, які потрібно «подружити» між собою. Її зробив за тиждень. Отже, весь винахід створив приблизно за 13 днів.
Як плануєш надалі розвиватися в робототехніці?
Передусім планую вдосконалювати цього робота, зокрема додати функцію автоматичного внесення мікродобрив і висадки розсади в теплицях. Також я паралельно працюю над іншим роботом, якого можна буде використовувати на війні: шукати міни, перевозити вантажі та проводити розвідку. Крім того, пристрій можна буде також використати як робота-камікадзе.
Як це — написати вірш про вплив війни на довкілля: історія Вікторії Міхєєвої
Дівчина написала вірш про руйнівний вплив війни на українську природу. Із твором здобула срібну нагороду на національному етапі GENIUS Olympiad.
Розкажи, про що твій вірш і який його ключовий меседж?
Мій вірш — про те, що війна, яку росія розпочала на нашій території, завдає великої шкоди не лише людям, а й нашій природі. У творі я розповіла про проблеми, до яких призводять бойові дії та ракетні удари: вони винищують все живе, засмічують довкілля. Сподіваюся, після перемоги ми все відновимо: відбудуємо будинки та висадимо нові дерева.
Як тривала робота над твором?
Спершу в мене були ідеї й нариси для вірша. Допрацьовувала їх вже коли вирішила подаватися на «Олімпіаду геніїв». Під час роботи був досить символічний момент: коли я сіла писати вірш, за пару хвилин пролунала сирена. Так і народився початок цієї поезії: «Під вогник свічки так палає серце, під гул сирен так пишуться вірші».
Чи продовжиш писати поезію в майбутньому?
Зараз у мене небагато вільного часу, адже я навчаюся в 11-му класі й готуюся до випускних іспитів. Але продовжую потрохи писати вірші для себе — це щось важливе й особисте.
Як це — створити робота, який відновлюватиме екосистему після перемоги: історія Владислава Фролова
Хлопець створив робота, який прибирає сміття і саджає дерева. З винаходом здобув почесну відзнаку на національному етапі GENIUS Olympiad.
Розкажи більше про свій винахід: чим він особливий і корисний?
Вважаю, що мій робот буде особливо корисним і актуальним після нашої перемоги, коли будемо відбудовувати країну: такі роботи допоможуть швидко прибирати сміття й відновлювати екосистему.
Що підштовхнуло до створення цього пристрою?
Ідея створити робота народилася, коли я дізнався, якої шкоди завдають природі бойові дії та обстріли, зокрема про те, як багато дерев знищують вибухи й пожежі на фронті та в обстріляних місцях.
Остаточно вирішив робити пристрій, коли мені запропонували взяти участь у GENIUS Olympiad. Змагання дало мені нагоду поєднати два своїх глибоких захоплення — екологією та технікою.
Чи плануєш вдосконалювати свою розробку?
Так! Хочу покращити робота, зокрема вдосконалити його код і зробити керування пристроєм дещо зручнішим.
Як це — створювати екологічні акумулятори: історія Зоряни Пономаренко
Дівчина запропонувала компактну й ефективну модель цинк-повітряного акумулятора з екоматеріалів. Із проєктом здобула золоту нагороду на GENIUS Olympiad.
Де можна використовувати такий акумулятор?
Здебільшого він пристосований для промислового використання, тобто для електропостачання на виробництвах. Оскільки ці пристрої досить компактні, на великій площі можна розмістити багато акумуляторів. На жаль, наразі такі пристрої не дуже поширені. Я взялася покращувати їх — сподіваюся, що згодом цинк-повітряні акумулятори стануть новим екотрендом.
Які переваги цинк-повітряного акумулятора?
Якщо просто, то це акумулятор, де в ролі електродів виступають метал і повітря. Він дозволяє зберігати енергію, отриману від сонячних батарей чи вітряків. Його основна перевага — в тому, що такий пристрій продукує набагато меншу кількість відходів, ніж більш традиційні та нині поширені види акумуляторів.
Чому ти вирішила займатися саме цими пристроями?
Задум виник під час енергетичної кризи в Україні, спричиненої російськими обстрілами. Я замислилася над способами покращити ситуацію та запобігти таким ситуаціям у майбутньому. Цинк-повітряні акумулятори — можливо, найкращий варіант вирішення проблеми.
Чи плануєш надалі розвиватися в еконапрямі?
Цей проєкт — лише початок мого захоплення ековинаходами. Тому, звісно, планую вдосконалювати свої акумулятори. Наприклад, роздумую над тим, аби змінити склад електроліту, додати нових властивостей пристрою.
Загалом я переконана, що екологія — це наше майбутнє, від неї залежить стан планети, на якій нам іще жити. Тому, безперечно, буду й надалі цікавитися цим напрямом і створювати нові корисні рішення та винаходи.
Читай про перемоги наших учнів на GENIUS Olympiad у минулі роки в наших матеріалах:
«Як українські підлітки на міжнародній екоолімпіаді перемагали: 6 історій учасників GENIUS Olympiad»
Ілюстрації: Анастасія Василенко