У листопаді 2022-го в Румунії відбулася Міжнародна молодіжна олімпіада з астрономії та астрофізики (IOAA-jr). Це змагання, на якому юні науковці — до 16 років — з усього світу демонструють, як добре знаються на астрономії, фізиці, математиці, зокрема алгебрі та початках аналізу. Сьогодні розповідаємо історії українських учасників, котрі вибороли на змаганні нагороди!

Ілля Гарбанжій-Романченко у 15 років виборов срібло на IOAA-jr

Інтерв'ю з учасниками IOAA-jr. Ілля Гарбанжій-Романченко

Як ти зацікавився астрономією?

Я з дитинства був досить допитливим — цікавився, як побудований світ. Приблизно з 4 років запам’ятовував різноманітні факти, а коли подорослішав, почав їх аналізувати. Крім того, читав художню літературу — там можна знайти багацько цікавого та наукового. Вже підлітком зацікавився небом, зорями, навчився знаходити Велику Ведмедицю… Словом, зацікавився астрофізикою! Ще й у своєму ліцеї маю астрономічний гурток. У квітні цього року мені запропонували долучитися, і я згодився. Загалом систематично та поглиблено вивчаю астрономію вже 7 місяців. 

А яким був твій шлях на олімпіаду? 

Влітку учасникам нашого астрономічного гуртка запропонували взяти участь у Міжнародній молодіжній олімпіаді з астрономії та астрофізики. Відтоді все й почалося! Спершу був етап попереднього відбору, на якому учасники демонстрували свій рівень підготовки. Він включав контрольну роботу із задачами з астрономії та фізики. Опісля на нас чекали заняття від учасників «АстроПісочниці». Це спільнота українських учнів, студентів і вчителів, що допомагають зацікавленим в астрономії школярам вивчати цю науку та готуватися до олімпіад. І як фінальний етап відбору на нас чекала згодом підсумкова контрольна, за результатами якої обрали 5-ку, яка поїде на IOAA-jr. Серед цих щасливчиків опинився і я :) Але часу на розкачку не було, тож одразу взявся готуватися до олімпіади — і з учителями, і самостійно присвячував заняттям по 3-4 години на день.

Які враження від IOAA-jr? 

Мені сподобались і організація, і можливості, що дала олімпіада. Насамперед я знайшов тут багато однодумців.

Щодо безпосередньо завдань і моїх результатів скажу так: на мою думку, олімпіада — це більше змагання з часом, адже завдання не дуже складні, але слід добре подумати!

Чи плануєш розвиватися далі в астрофізиці? 

Я дуже хочу, аби в мене вистачало часу на астрономію, адже планую потрапити на Міжнародну олімпіаду з астрономії та астрофізики (IOAA) — вже в дорослій категорії. 

Андрій Загіка у 14 років здобув срібло на IOAA-jr

Інтерв'ю з учасниками IOAA-jr. Андрій Загіка

Як почалася твоя історія з астрономією?

Займатись астрономією мене замотивувала олімпіада, хоча мало бути, напевно, навпаки: спочатку зацікавленість наукою, а потім вже пошуки нагоди показати свої знання… Але моя історія склалась інакше. У ліцеї я поглиблено вивчаю математику та фізику, і от приходить 9 клас, а разом із ним курс з астрономії. На одному з перших уроків вчителька розповіла про IOAA та зазначила, що ті, хто має базові знання з фізики, можуть спробувати. Я зацікавився і відтоді почав вивчати астрономію для участі у змаганні.

Як готувався до олімпіади? 

У цьому допомагали викладачі та учні, що вже були на подібних олімпіадах, також я відвідував астрономічний факультатив. І звісно, системно та щоденно самостійно штудіював підручники з цієї цікавої науки.. 

Які враження від участі в IOAA-jr?

Я познайомився з цікавими людьми, все пройшло дуже класно, за що дякую організаторам! Стосовно завдань: вони були високого рівня, але я з ними впорався :) А ось щодо моєї перемоги, то мені, звісно, приємно, проте я не почиваю на лаврах. Хочу рухатися далі й вивчати астрономію та астрофізику ще краще, аби підкорювати нові висоти :)

Як плануєш розвиватися далі в астрофізиці? 

Буду, як вже зауважив, поглиблювати свої знання з думкою про те, аби потрапити на Міжнародну олімпіаду з астрономії та астрофізики, але вже для дорослих. 

Більше переможних історій МАНівців читай у наших попередніх матеріалах:

«Як це — запустити свій науковий проєкт у космос на ракеті SpaceX Dragon: історія Михайла Гарькавця»

«Агровинахідниця, дослідниця мемів, творець 3D-сканера: 3 історії українських дітей-науковців»

«Програмне забезпечення і смартстанція: з якими винаходами українські діти перемогли на Міжнародному інноваційному шоу “INOVA”»

Ілюстрації: Анастасія Василенко