Вони досліджують мозок, експериментують із нейронними мережами та створюють проєкти, що вражають світову наукову спільноту. Історія винахідництва завжди народжується зі сміливості: хтось ставить запитання, над яким інші й не замислювались, і знаходить відповідь, що змінює погляд на світ. Сьогодні цю традицію продовжує нове покоління українських науковців. Сучасні юні винахідники доводять: цікавість, наполегливість і креативність можуть змінювати майбутнє.
Принагідно до Дня винахідника ми розпитали вихованців МАН про перші кроки та виклики на шляху до наукових відкриттів.

Ірина Кориневська — призерка міжнародного науково-технічного конкурсу «Regeneron ISEF» у США

Ірина займається когнітивною нейронаукою та інклюзивною освітою. На міжнародному конкурсі «Regeneron ISEF» її проєкт «Memory Board» отримав відзнаку Американської психологічної асоціації (APA Award) за інноваційний підхід та практичну значущість.

Інтерв'ю до Дня винахідників-25. Ірина Кориневська

З чого почалось твоє захоплення психологією та коли воно переросло у дослідницьку діяльність?

Мене завжди захоплювало, як працює людський мозок — як формується памʼять, мислення, увага. Але особливо глибоким цей інтерес став після початку повномасштабної війни. Я побачила, як сильно стрес, страх і невизначеність впливають на психіку, і захотіла знайти практичні способи допомогти людям у таких умовах.

У 2023 році я вперше долучилася до наукової діяльності в секції «Психологія» МАН. Друге місце у всеукраїнському етапі Конкурсу-захисту надихнуло мене продовжувати роботу. Так народився мій перший великий проєкт «Memory Board» — девайс та онлайн-платформа для навчання.

Чи стикалась ти з кризовим періодом під час активної підготовки до конкурсів? Хто підтримував у важкі миті?

Так, і не раз! Бувало, що нічого не виходило, не було ідей, час підтискав з усіх боків… У такі моменти мене рятувала підтримка близьких. Мої мама, тато і старша сестра завжди були поруч, вірили в мене навіть тоді, коли я сама в собі сумнівалася. І ще одна неймовірно важлива людина — моя наукова керівниця Ганна Олегівна Нестюк. Вона не просто допомагала з проєктом, а вкладала душу в кожен етап, надихала, вірила, підказувала — і я їй безмежно вдячна за підтримку, терпіння й професіоналізм. Без неї цього шляху не було б!

Дай пораду тим, хто хоче спробувати себе в науці.

Мій головний лайфхак — отримувати задоволення від процесу. Не ставити собі за мету лише нагороду чи диплом. Наука — це шлях! Це експерименти, що не працюють. Це ку-у-у-упа тексту, який ти переписуєш по 10 разів. Але це й відкриття, які надихають. Це моменти, коли раптом уночі приходить нова ідея і ти біжиш записувати її у нотатках. Тож не бійтеся почати. Навіть із маленького зацікавлення може вирости великий проєкт!

Над чим працюєш тепер?

Над удосконаленням «Memory Board»: додаю нові завдання, розширюю платформу, адаптую її до різних вікових груп. Мрію створити повноцінний мобільний застосунок, щоб моя розробка стала ще доступнішою для дітей, які потребують підтримки — в Україні та за її межами.

Дмитро Лапко — призер міжнародних конкурсів «INOVA» та GENIUS Olympiad 

Дмитро займається програмуванням і розробляє системи навігації для автономних літальних апаратів. Його проєкт «Система навігації літального апарату в умовах урбаністичного середовища» здобув перемогу у всеукраїнському етапі Конкурсу-захисту МАН. А на міжнародній виставці «INOVA» у Хорватії Дмитро отримав срібну медаль за алгоритм посадки модуля на Марс із використанням штучного інтелекту. Також разом із командою хлопець виборов золоту медаль у категорії «Програмування» на GENIUS Olympiad у США.
Інтерв'ю до Дня винахідників-25. Дмитро Лапко
Як у твоєму житті з’явилось програмування й що спонукало взятися за власне дослідження?

Програмування для себе відкрив у шостому класі на уроках інформатики: раніше мене не захоплювали інформаційні технології, але, відколи я почав бачити програмування не як код, а як алгоритми й головоломки, зрозумів, що це дуже цікаво!

Спершу я писав невеликі ігри, а під час пандемії програмував майже цілодобово. Згодом перейшов на олімпіадне програмування — розв’язував складні задачі на швидкість. Мені подобалось набирати рейтинг, відстежувати прогрес і брати участь у змаганнях. 

З початком війни змінились інтереси: мене зацікавили нейронні мережі. Ось тоді я й перейшов до власних досліджень. Спершу я створив програму, яка навчала нейромережу керувати машинкою на трасі, а потім — мережу для посадки на Марс. Цей проєкт я вирішив розвинути для МАН.

Як змінилося твоє життя після участі у міжнародних конкурсах?

Відверто кажучи, разючих змін я не відчув. Мій перший міжнародний конкурс — «INOVA» у Хорватії — запам’ятався спілкуванням з учасниками та містом Загреб. Це була моя перша мандрівка за кордон. Я краще зрозумів, які винаходи актуальні для людей з інших країн. На другий конкурс — GENIUS Olympiad — потрапив майже випадково, що показало: участь у деяких міжнародних змаганнях залежить не лише від твоїх досягнень, а й від того, що ти опинився в потрібний час у потрібному місці. Ми з тіммейтом здобули золото
в тому конкурсі.

Що порадиш школярам, які тільки думають зробити перший крок у науці?

Я б радив школярам обирати для дослідження теми, які їх справді цікавлять. Часто учні пишуть роботи в МАН для галочки і, навіть маючи креативні ідеї, обирають стандартні теми. Краще розвивати власні проєкти та на цій основі створювати наукові роботи.

Над чим працюєш тепер?

Зараз я навчаюсь у Києво-Могилянській академії, наразі освіта — мій пріоритет. Працюю з LLM, поєднуючи їх із комп’ютерним зором і робототехнікою. Технології розвиваються дуже швидко, а принципи їхньої роботи досі здаються майже містичними. Моя мета — максимально використати час для навчання та оновити теоретичну й практичну базу.