Мала академія наук запустила цикл зустрічей із зірковими науковцями та інноваторами. На лекціях вони діляться історіями свого професійного шляху та цінними інсайдами зі своєї сфери, а ще  відповідають на запитання слухачів. 

18 березня з МАНівцями спілкувалася Барбара Оклі — професорка інженерії в Оклендському університеті й авторка найпопулярнішого онлайн-курсу у світі «Learning How to Learn» («Навчаймось вчитись»). На курсі дослідниця розповідає, як хакнути свій мозок і навчитися чого завгодно із задоволенням. 

Сьогодні ділимося конспектом найцікавіших тез лекції Барбари!

Що таке навчання і чому воно потрібне всім

Аби наочно показати, як відбувається навчання, Барбара коротко розповіла про те, як працює наш мозок. В основі роботи мозку — безліч нейронів, що здатні об’єднуватися в ланцюжки та пересилати ними електроімпульси. Коли ми засвоюємо нову інформацію чи опановуємо нові навички, з’являється багато таких ланцюжків. Саме тому неможливо добре розібратися в темі, якщо покладатися лише на довідники та гугл. Важливо засвоїти інформацію й утворити в мозку нові нейронні зв’язки, які дозволять сформувати систему знань. Так закладається довготривала пам’ять.

Ментальні карти, повторення, підкреслення… Який метод навчання вибрати?

Барбара назвала 4 найпоширеніших способи вчити щось нове: повторення, виділення, перевірка себе й об’єднання вивченого у схему. Останній метод став дуже популярним. Малювати таблиці, ментальні карти й асоціації може бути цікаво, проте за словами дослідниці, це не так ефективно для мозку. 

Найдієвіший підхід — постійно перевіряти себе. Справа в тому, що на початку засвоєння нових умінь наш мозок формує слабкі зв’язки. Вони ще «сирі» та потребують підтримки. Якщо їх не підсилити, зв’язки відімруть, а вивчене забудеться.

Барбара порівнює процес навчання з будівництвом цегляної стіни: якщо класти одразу всю цеглу й не давати нижнім шарам засохнути, така стіна завалиться, і всі зусилля будуть марними. Натомість потрібно запастися терпінням і викладати рядок за рядком, аби всі матеріали надійно закріпилися. У мозку для цього існує перевірка себе та повторення основного. Наприклад, прослухавши лекцію, варто виділити ключові для себе пункти, а пізніше знову і знову відтворювати їх у пам’яті. Так нейронні зв’язки закріпляться та міцнішатимуть. 

Дослідниця ділиться лайфхаком: якщо відновлювати знання у пам’яті щовечора, можна вчитися навіть під час сну, адже мозок продовжить обробляти інформацію, а отже закріплювати нейронні ланцюжки. 

Впоратися з травмою: як навчання допомагає переживати складні часи

У часи випробувань ми також засвоюємо інформацію: читаємо й аналізуємо новини, реагуємо на стресові події. Тут мозок працює так само, як і з вивченням математики чи англійської мови: нейронні зв’язки утворюються та залишаються, якщо ми продовжуємо фокусуватися на тій чи іншій темі, прокручувати стресові думки в голові та постійно відновлювати їх у пам’яті. Так закріплюється травма. 

Натомість якщо намагатися хоча б трохи часу присвятити саморозвитку, впоратися з цією травмою буде легше. Барбара стверджує, що достатньо тренуватися лише 5 годин на тиждень, аби ефективно вчитися.

Окрім цього, навчання може запобігти депресії. Коли постійно формуємо нові нейронні зв’язки та «тренуємо» їх, ми тримаємо себе в тонусі, відволікаємося від тривожних думок і зберігаємо свіжий, тверезий погляд на речі. Це розвиває ментальну гнучкість і допомагає адаптуватися до нових умов. 

Попереду ще багато цікавих лекцій! 

Посилання на форми реєстрації шукай на сайті МАН у розділі «Наукові івенти» ➡️ https://man.gov.ua/events 

І читай найцікавіше з інших лекцій серії ➡️

Про світлодіоди, шлях до «Нобелівки» та мрії: конспект лекції фізика Хіросі Амано

Про пам’ять, орієнтацію у просторі та лікування хвороби Альцгеймера: конспект лекції Мей-Брітт Мозер

Фейки про рослин-мутантів, користь від ГМО і небезпека їхньої заборони: конспект лекції Річарда Джона Робертса

Про нейтрино та історію дослідження цієї частинки: конспект лекції Шелдона Лі Ґлешоу

Про вивчення нейронів, дослідження неврологічних хвороб і різницю між мозком і комп’ютером: конспект лекції Едварда Мозера

Про нейтрино, таємниці осциляцій і нові закони Всесвіту: конспект лекції Такаакі Кадзіти

Про аквапорини, важливість їх дослідження та єднання націй через науку: конспект лекції Пітера Егра