За рішенням МОН, формат навчання в умовах війни цьогоріч різнитиметься від школи до школи. Гнучкість у виборі запроваджують зокрема й через бажання більшості педагогів і батьків продовжити навчання у змішаній чи онлайн-формі, тож дистанційка та потреба урізноманітнити онлайн-уроки все ще на часі.
За період локдауну чимало вчителів уже напрацювали цілий арсенал інструментів, що урізноманітнюють онлайн: хтось ілюструє правила мемами чи вигадує креативні тести замість контрольних. Дехто вже вдається до застосунків із технологіями 3D і AR, що дозволяють суттєво осучаснити й оживити освітній процес. Сьогодні разом із розробниками інтерактивної системи для навчання AR_Book пропонуємо зануритись у світ діджитальної освіти та розібратися, що таке 3D і AR, у чому їхні переваги та як проводити лабораторні експерименти у смартфоні.
Що таке 3D- і AR-технології та чому вони не лише про ігри
3D (Three-dimensional) і AR (Augmented Reality) — це цифрові інструменти для створення тривимірних зображень і доповненої реальності. За оцінками дослідників, ці технології набувають популярності: нині смартфони та планшети вже постійно з нами, а занурення у віртуальну чи змішану реальність поступово стає звичним способом дозвілля, роботи та навчання.
3D-технології дозволяють дизайнерам і розробникам моделювати будь-які об’єкти (приміром, молекулу кисню чи двигун автівки), а користувачам — роздивлятися їх зусібіч на екрані свого гаджета. Тим часом AR-технології дають можливість розташовувати ці віртуальні об’єкти в реальному просторі, послуговуючись камерою на смартфоні чи планшеті. Часто застосунки з доповненою реальністю супроводжують зображення звуками та різними додатковими ефектами для більшого занурення користувачів у той чи інший контент, навчальний зокрема.
3D- і AR-технології можуть асоціюватися з іграми та різноманітними розвагами з телефоном. Проте нині ці інструменти активно використовують у медицині, бізнесі, військовій справі, дослідженні космосу та в освіті всіх рівнів: за їх допомогою можна і навчити дитину рахувати, і допомогти студентам засвоїти складну тему з анатомії.
Залученість, економія, трендовість: які плюси від 3D- і AR-технологій в освіті
За словами керівника комерційного відділу та команди підтримки AR Book Романа Чваніна, особливо помітними переваги AR- і 3D-технологій стали за часів пандемії, коли школи перейшли на онлайн-формат навчання. Експерт наводить на підтвердження результати дослідження університету Ain Shams, яке демонструє: доповнена реальність робить навчання в дистанційному форматі ефективнішим і більш захопливим для дітей, які мусили працювати наодинці з екраном свого гаджета.
Роман навів також численні відгуки українських освітян, які вже спробували діджитальні технології на власних уроках. Ділимося найпоширенішими висновками розробників і педагогів щодо можливостей, які розкривають 3D і AR під час навчання.
Отже, 3D- і AR-технології допоможуть:
1. Провести повноцінні експерименти без дорогих приладів.
Зазвичай аби провести повноцінний експеримент, приміром, із хімії, вчителю можуть знадобитися багацько матеріалів: різноманітне обладнання, реагенти і засоби захисту. Натомість технології доповненої реальності дозволяють віртуально та з достатнім реалізмом розташувати все необхідне на робочому столі дитини, не витративши додаткових коштів.
Роман зазначає, що це особливо актуально під час війни: «Нині багато шкіл зруйновані, а чимало закладів освіти просто не мають достатньо матеріалів і фінансування, аби проводити якісні експерименти. Але технології 3D і доповненої реальності дозволять дітям узяти участь у дослідах без жодних лабораторних приладів і за одним лиш дотиком до екрану покажуть хоч двигун внутрішнього згорання, хоч модель атомної станції».
2. Зацікавити учнів вашим предметом.
Педагоги, які вивчали та тестували 3D- і AR-інструменти для організації дистанційного навчання, зазначають: діджитал-можливості допомагають глибше зацікавити учнів предметом і мотивувати їх до пізнання нового.
«В умовах дистанційки освітянам часто складно знайти підхід до дитини, спілкуючись лише через екран. Учням не цікаво просто пасивно дивитися презентації або слухати вчителя протягом усього уроку. Сучасні технології ж додають елемент залученості, розкривають предмет по-новому, це неочікувано захопливо для самих дітей», — розповідає Роман.
3. Допомогти дітям краще засвоїти інформацію.
Одна з ключових опцій 3D і AR — візуалізувати складні наукові процеси. Як зазначають дослідники, технологія доповненої реальності допомагає учням краще зрозуміти предмет, адже динамічний, інтерактивний контент перетворює абстрактну теорію з її формулами та правилами на цікавий і доступний матеріал у вигляді практичних дослідів і наочних демонстрацій.
Роман пояснює: «Найсучасніший тренд в освіті — це максимально активне навчання на уроці з повним залученням дітей і цікаві, практичні експерименти замість купи абстрактних домашніх завдань. 3D-технології цьому дуже сприяють, адже учень/-иця може не лише побачити ті чи інші явища, а й креативно з ними попрацювати, спробувати все на практиці, взяти участь у дослідах. Так виглядає якісне навчання».
4. Підвищити концентрацію уваги учнів.
У дистанційному форматі педагогам часто буває складно втримати увагу учнів, адже вдома, з гаджетами, користування якими не обмежують, діти схильні перемикати увагу на розваги чи спілкування у смартфоні. За висновками фахівців, це погіршує засвоєння знань та успішність. Водночас дослідники вважають, що цю прив’язаність до гаджетів можна спрямувати на користь, залучивши навчальні застосунки. Роман підтримує цю ідею:
«Будьмо відвертими: під час онлайн-уроків діти часто вимикають камери та мікрофони й періодично відволікаються від розповіді вчителя, сидячи в соцмережах чи граючись в ігри на смартфоні. Проте якщо на цей смартфон встановити застосунок із доповненою реальністю і пояснювати тему через нього, це захопить дитину і підвищить її зосередженість».
5. Коректно оцінити знання учнів.
Ще один виклик для освітян в умовах дистанційки — оцінити знання учнів максимально об’єктивно. Роман пояснює, що в онлайн-форматі вчителю/-ці складно відстежити, чи працює дитина на уроці, який у неї прогрес в опануванні теми, як виконує практичні завдання. Зарадити цьому знову-таки можуть спеціальні діджитал-інструменти.
«Застосунки з 3D і AR, які створювали спеціально для навчання, мають дуже помічні інструменти для вчителів, які працюють онлайн. Зокрема це фіксація даних із чіткими показниками, що дозволяють стежити за реальним прогресом учнів, а також дають можливість контролювати, чи справді дитина виконує завдання під час уроку», — розповідає він.
«Технології 3D і AR дають учням нагоду розібратися в тому чи іншому предметі на практиці, сприймаючи все безпосередньо. Адже набагато ефективніше, коли діти власноруч працюють, приміром, з фізичними явищами чи хімічними реакціями, а не просто читають про це чи спостерігають, як це робить хтось інший. Важливо й те, що діти працюють у смартфоні, поєднуючи приємне з корисним — завдяки цьому вони більш сфокусовані, а отже й ефективніше вчаться».
Як український застосунок допомагає впровадити AR- і 3D-технології у навчальний процес уже сьогодні
В умовах дистанційки та браку матеріалів помічним може стати мобільний застосунок від українських розробників AR_Book, який створили для діджиталізації навчального процесу. Він допомагає наочно пояснити тему уроку, проілюструвати різні процеси за допомогою практичних дослідів і зафіксувати результати роботи у зручному форматі.
Застосунок має 6 основних розділів за шкільними предметами: фізика, хімія, астрономія, біологія, математика та географія. Розділи містять експерименти, що ілюструють теми уроків. Кожен експеримент — це набір тривимірних моделей приладів, пристроїв чи природних об’єктів, з якими можна взаємодіяти. У межах тієї чи іншої теми учень/-иця покроково знайомиться з усіма процесами, виконує аудіовказівки та власноруч активує реакції і взаємодії: запускає двигун, змішує речовини чи підсвічує частини тіла тварин.
Також застосунок містить додаткові розділи «Енциклопедія», де діти можуть роздивлятися тривимірні моделі тварин, і «Фізкультура» з комплексом фізичних вправ від Олександра Педана.
Роман розповідає: «Ми орієнтувалися на те, чим цікавляться сучасні діти, тож зробили свій застосунок динамічним, додали систему досягнень і спілкування з однолітками через програму».
Окрема частина функціоналу AR_Book, що має назву AR_Teacher, призначена для освітян. Завдяки їй вчитель/-ка може створювати власні тести, проводити експерименти у групах і відстежувати прогрес учнів у режимі реального часу.
Нині застосунок уже містить понад 200 експериментів і тисячі годин освітнього контенту. «А у задумах — ввести уроки з навчальними планами, розширити функціонал для повної діджиталізації навчання та додати ще більше дослідів», — ділиться Роман.
Як користуватися застосунком AR_Book: покрокова інструкція
З теорією завершили — тепер час розібратися з роботою застосунку на практиці. Для цього підготували покрокову інструкцію, що допоможе швидко зорієнтуватися та налаштувати програму для максимально ефективного навчання.
Крок 1. Реєструємося на сайті застосунку.
Для реєстрації маєте надати електронну адресу або номер телефону. Далі програма попросить вигадати пароль, зазначити ім’я та прізвище, предмет, який викладаєте, область і населений пункт, а також вибрати з переліку школу, у якій працюєте. Якщо ви правильно заповнили всі поля, вже незабаром на вашу електронну скриньку надійде посилання для підтвердження реєстрації, а на сайті з’явиться ваш особистий кабінет вчителя, де будуть усі ваші класи, тести та результати роботи.
Крок 2. Створюємо клас.
Для цього в особистому кабінеті вчителя під назвою AR_Teacher вибираємо вкладку «Класи», де вам одразу запропонують створити нову групу. Для створення достатньо вигадати назву (наприклад, «9-А») і кодове слово (наприклад, «паляниця»), потрібне дітям для приєднання до класу. Тепер ви зможете збирати учнів у групи та працювати з ними у зручному форматі.
Крок 3. Завантажуємо застосунок на смартфон.
Якщо у вас Android, заходимо до Google Play і набираємо в пошуку «AR_Book». Якщо ж смартфон на iOS, шукаємо та завантажуємо застосунок через App Store.
Крок 4. Авторизовуємося в мобільному застосунку.
Нарешті запускаємо застосунок. Аби увійти в систему, достатньо ввести основні дані, що ви вже вводили на сайті під час реєстрації: пошту або номер телефону та пароль. Тепер ви можете переглядати всі експерименти, завдання та класи.
Крок 5. Починаємо роботу.
Тепер під час уроку просто вибирайте потрібні предмет і тему з переліку та пропонуйте учням пройти експерименти. У процесі ви зможете стежити за присутністю та прогресом учнів (і трохи відпочивати).
Крок 6. Вибираємо тест для перевірки знань.
Для цього в кабінеті вчителя переходимо до вкладки «Тести». У ній вибираємо потрібний предмет і тему, яку зараз вивчають учні. Розробники AR_Book уже підготували масив тестів і експериментів за різними темами, тож можна одразу вибрати готовий тест і запропонувати його учням: для цього просто зазначте клас, якому хочете адресувати тест. Коли діти виконають завдання, ви зможете переглянути таблицю з детальними результатами учнів: відповідями, часом роботи, кількістю спроб тощо.
Технології доповненої реальності стануть у пригоді не лише під час дистанційки, а й у режимі офлайн- чи змішаного навчання. Можна доповнювати ними звичні заняття, давати їх як креативні та практичні домашні завдання або створювати на їх основі власні формати. Головне не боятися діджиталізувати заняття й експериментувати. Тож завантажуйте застосунок AR_Book на Android чи iOS і гайда робити українську освіту інноваційною та сучасною!
Ілюстрації: Анастасія Василенко