У травні Мала академія наук запустила #CVIDOMIобирати — профорієнтаційний проєкт у партнерстві з Фондом ООН у галузі народонаселення, ГО «ЕдКемп Україна» і за підтримки Швеції. Для учасників підготували, зокрема, цикл лекцій від психологинь, що допоможуть визначити власну формулу ідеальної професії, побороти стереотипи про кар’єру і знайти фах до душі. Сьогодні ділимося конспектом лекції Наталії Демиденко — психологині та спеціалістки з профорієнтації.

Які фази розвитку світу існують і в якій ми живемо нині

Аби пояснити, як змінювався наш світ, соціологи і футуристи впровадили терміни на позначення різних фаз його розвитку: SPOD, VUCA та BANI. Так, світ до 80-х років ХХ століття нарікли SPOD — ця абревіатура складається зі слів «steady» (стійкий), «predictable» (передбачуваний), «ordinary» (простий), «definite» (визначений). У такій реальності було легко прогнозувати будь-які зміни, а всі процеси були поступовими та стабільними. Після ж 80-х світ перейшов до VUCA-фази, тобто став volatile (нестабільним), uncertain (непевним), complex (складним), ambiguous (неоднозначним). Ця дійсність стала мінливою та складною для суспільства. Після пандемії COVID-19 почесний співробітник Інституту майбутнього, письменник і футурист Джамай Касіо запропонував називати світ BANI, оскільки той brittle (крихкий), anxious (тривожний), nonlinear (нелінійний), incomprehensible (незрозумілий). За словами лекторки, цю добірку слів логічно використовувати для характеристики теперішньої фази розвитку світу, оскільки нині в будь-який момент можуть відбутися кардинальні зміни, себто світ нелінійний у розвитку. Ці події своєю чергою можуть призвести до незрозумілих наслідків, а отже ми як жителі цього світу часто відчуваємо тривожність через крихкість реальності та відсутність опори. 

Лекторка наголосила, що не варто боятися викликів BANI-світу. Натомість треба вчитись у ньому жити та пам’ятати теорію еволюції: виживає не сильніший, а той, хто вміє адаптуватися. На думку Наталії, допоміжними сьогодні будуть такі вміння: швидко адаптуватися, переорієнтовуватися, змінювати плани, розв’язувати комплексні проблеми, мислити нелінійно, формувати для себе психоемоційну опору, вчитися впродовж усього життя. 

Як вибрати професію в часи змін, тривожності та невизначеності: 3 інструменти

Лекторка зауважила, що майже дві третини сучасних вихованців дитячих садків зрештою матимуть професії, які сьогодні ще не існують. Проте навіть за таких невизначених умов вибрати професію, яка стане затребуваною в майбутньому, можливо. 

Для цього Наталія радить пам’ятати про формулу вибору правильної професії, яка поєднує компоненти «хочу», «можу» та «треба». Тобто у виборі першочергово варто покладатися на власні вподобання, інтереси, здібності та характер. 

Також помічним у виборі фаху буде знання механізмів, за якими народжуються нові професії. Лекторка навела три таких процеси.

  • Нова потреба породжує нову професію. До прикладу, у не такому далекому минулому на ринку праці з’явився фах для людей, що контролюють, як поширюється інформація про особу чи компанію в публічному просторі, тобто public relations (PR), або ж зв’язки з громадськістю. 
  • Вузька спеціалізація традиційних професій створює нові. Приміром, від дизайнерського фаху відгалузилися такі професійні ролі, як дизайнер/-ка інтер’єру, графічний/-а дизайнер/-ка, дизайнер/-ка одягу, ландшафтний/-а дизайнер/-ка тощо. 
  • Нові професії народжуються на перетині двох доволі відомих. Серед прикладів можемо навести такі напрями діяльності, як бізнес-коучинг або ж аналітична журналістика. 

І третє, що буде помічним у виборі перспективної професії, — постійно досліджувати тенденції ринку праці та робити власні висновки. Приміром, за спостереженнями лекторки, яка має цю практику за професійний обов’язок, найближчим часом буде потреба в таких спеціалістах: професійні військові, психологи, інженери, айтівці, маркетологи, лікарі, професіонали у сфері будівництва, спеціалісти з альтернативної енергетики, освітяни та науковці. Щодо більш віддаленого майбутнього, можуть з’явитися такі професії: гід/-еса з індивідуальної освіти, спеціаліст/-ка з імплантації мозку, фармацевт-хендмейкер/-ка, кібердизайнер/-ка, гід/-еса космосом, космолікар/-ка, координатор/-ка міської безпеки. 

Наостанок лови перелік джерел від лекторки, які містять багато корисної профорієнтаційної інформації. 

Попереду ще багато корисних лекцій від експерток і зустрічей із лідерами думок! Посилання на форми реєстрації шукай на сайті МАН, на сторінці проєкту #CVIDOMI

І читай найцікавіше з попередніх лекцій у межах #CVIDOMIобирати ➡️ 

Чому не існує «престижних професій» і як вибрати фах мрії: конспект лекції Ірини Плешакової

Чому не існує «професійного призначення» та як знайти свій фах без Сортувального капелюха: конспект лекції Ганни Різніченко

Як інтереси допомагають знайти роботу і попередити вигоряння: конспект Ганни Чатченко

Як усвідомлено розпочати кар’єру і залишатися собою у мінливому світі: конспект лекції Алевтини Седоченко

Про секрети самопрезентації, резюме та мотиваційних листів: конспект лекції Наталії Демиденко

Як вибрати професію, щоб поєднати приємне з прибутковим і припинити накручуватися: конспект лекції Світлани Марчек

Що таке синдром самозванця і як його перемогти: конспект лекції Ганни Різніченко 

Що таке дискримінація і як її побороти: конспект лекції Ольги Попадинець

Про формулу успіху та міфи профорієнтації: конспект лекції Ганни Чатченко

Про типи темпераменту і вдалий вибір професії: конспект лекції Наталії Демиденко

Про емоційний інтелект, особисті кордони та конфлікт-менеджмент: конспект лекції Світлани Марчек

Що таке гендерні стереотипи та як вони заважають у кар’єрі: конспект лекції Ольги Попадинець