У травні Мала академія наук запустила #CVIDOMIобирати — профорієнтаційний проєкт у партнерстві з Фондом ООН у галузі народонаселення та ГО «ЕдКемп Україна» і за підтримки Швеції. Для учасників підготували зокрема цикл лекцій від психологинь, що допоможуть визначити власну формулу ідеальної професії, побороти стереотипи про кар’єру та знайти фах до душі. Сьогодні ділимося конспектом останньої лекції в межах проєкту. Цього разу спікеркою стала Ірина Плешакова — психологиня, експертка з профорієнтації та менеджерка благодійних проєктів «Освіторії».

Що означає «бути собою» і що цьому заважає 

Лекторка розповіла, що зазвичай людина починає пошуки себе в юному віці, коли безтурботне дитинство вже позаду, а попереду чекає незрозумілий дорослий світ. Саме в цей період життя переймаємося питаннями на кшталт «Навіщо я в цьому світі?», «Хто я насправді?» і врешті «А як мені бути собою?» та «Як віднайти себе справжнього/-ю?». Шлях до себе — тривалий, але потрібний, адже допомагає усвідомити свої інтереси та потреби, що своєю чергою дозволяє знайти роботу до душі. 

Проте на цьому шляху ми зустрічаємо безліч перешкод, які Ірина узагальнила до такого переліку: 

  • страх не виправдати власних сподівань;
  • сором оповідати про власні успіхи;
  • фокусування уваги на своїх помилках;
  • зневіра у власних силах;
  • страх перед успіхом;
  • надмірне покладання на авторитет батьків, вчителів тощо;
  • страх почути «ні» від оточення.

Експертка наголошує: боротися з цими перешкодами важливо, аби почуватися гармонійно в повсякденному та робочому контекстах. 

Як подолати перепони на шляху до себе справжнього/-ї

Експертка поділилася порадами, що допоможуть усвідомити власні потреби, цілі й інтереси, і зробити це екологічно, себто з турботою про себе. 

Визнавай і занотовуй свої досягнення.

Передусім варто визнати себе як неповторну людину, яка має власні цінності й інтереси та здатна приймати самостійні рішення. Аби підкріпити це відчуття суб’єктності, лекторка радить почати занотовувати всі свої досягнення, включно навіть із зовсім невеликими (наприклад, коли приготував/-ла собі сніданок чи прочитав/-ла книжку). 

Віднайди свої зони розвитку.

Зони розвитку — це ті навички, які тобі ще варто інтенсивно розвивати. Їх треба визнавати та розцінювати як додаткові можливості для росту, проте в жодному разі не картати себе за недосконалість.

Усвідом свої сильні сторони.

Лекторка підкреслює, що свої переваги варто обов’язково помічати та не применшувати. Тож потрібно виходити з того, що вже маєш, і користуватися цими навичками на повну.

Порівнюй себе лише… із собою.

Порівнювати себе з іншими людьми — досить непродуктивно, ба навіть шкідливо. Краще сфокусуватися на власному рості та порівнювати свої вміння, приміром, рік тому і зараз. Коли помічатимеш здобутки та прогрес, варто не забувати радіти цьому та хвалити себе навіть за невеликі перемоги.

Дозволь собі помилятися.

Помилятися під час розвитку в певній сфері — природно. Зрештою, це свідчить про те, що ми діємо та випробовуємо себе, а отже, не стоїмо на місці!

Шукай свої суперсили.

Лекторка запевняє, що кожен і кожна має власні суперсили — здібності та захоплення, які можна використати на шляху до мрії. Ці здібності також можна застосовувати креативно і нестандартно. Приміром, якщо тобі здається, що твій хист до математики не поєднується з бажанням присвятити себе благочинності, то тобі здається :) Завжди можна знайти рішення, наприклад, влаштуватися бухгалтером/-кою до благодійного фонду чи суспільно корисної ініціативи.

Відкинь перфекціонізм! 

Ірина наголошує, що шлях до себе та своєї мрії краще сприймати як цікаву мандрівку, а себе — таким/-ою, як є, і не вимагати від себе завжди й у всьому бути ідеальним/-ою.

Як захищати особисті кордони і чому це важливо 

Лекторка зазначила, що в пошуку себе добре мати приязне ком’юніті навколо й екологічну взаємодію з ним. Завдяки цьому можна знайти чимало однодумців, важливу підтримку й усвідомити себе цінною частиною суспільства. 

Формуючи своє соціальне коло з найближчих людей, важливо бути щирим/-ою, відкритим/-ою та вчитися помічати таких само щирих у своїй підтримці людей. Водночас у взаємодії із суспільством краще не концентруватися надміру на думках інших, не намагатися виправдати чужі очікування і в жодному разі не догоджати всім довкола — такі дії затирають твої справжні прагнення та потреби.

Натомість варто стерегти особисті кордони, відхиляти неконструктивну критику, без страху казати «ні», коли щось не влаштовує, і активно заявляти про власні інтереси та потреби. 

Як і навіщо виходити із зони комфорту 

Ірина розповіла, що для розвитку власної особистості потрібно постійно вчитися та зростати. Для цього ж необхідно для початку вийти з власної зони комфорту. Експертка зазначила, що цей термін хоч нині і звучить як мем, проте позначає важливу для особистісного розвитку практику. Справа в тому, що в зоні комфорту ми майже не розвиваємося, а за будь-які комфортні та звичні дії ми отримуємо мінімум нагороди. Тож збираємося із силами та робимо крок уперед до невідомого та складного заради розвитку.

За зоною комфорту розташована зона страху. Це проміжний етап, який варто пройти, аби дістатися до чогось справді значимого та важливого. У зоні страху нас можуть турбувати тривога перед невідомим, зневіра чи залежність від думок інших. Проте коли особистість переборює ці страхи, вона здобуває незалежність і самодостатність.

Після цього ми зазвичай потрапляємо в зону навчання. Тут ми тренуємося розпізнавати власні емоції, вчимося нового, бачимо більше можливостей і сміливіше зустрічаємо виклики. Також наша зона комфорту розширюється, і для прогресу варто зробити ще крок уперед.

Насамкінець ми переходимо до зони росту. На цьому етапі людина вчиться самоповаги, вона готова виносити корисні уроки з будь-чого, а також стає гнучкішою та приймає невідомість попереду.

Лекторка навела натхненні кейси людей, яким вдалося сягнути зони росту та завдяки цьому стати успішними у своїй сфері. Зокрема згадала про Волта Діснея, засновника «Діснейленду», який отримав понад 300 відмов у фінансуванні парку розваг, і Джоан Роулінг, чий рукопис «Гаррі Поттера» відхилили понад 10 видавництв. Пригадала лекторка і українську математикиню Марину В’язовську, яка вирішила задачу, яку науковці не могли розв’язати століттями. За словами експертки, ці люди є взірцями того, як варто виходити із зони комфорту та ставити власні мрії вище за страхи чи чужу критику. 

Як визначити шлях до своєї мети: помічна вправа від Ірини Плешакової 

Наостанок Ірина поділилася простою вправою, яка допоможе зрозуміти, у якому напрямку ти рухаєшся і що потрібно змінити в собі та своїх орієнтирах, аби зрештою дійти до мети. 

Візьми аркуш чи нотатник у телефоні й коротко дай відповідь на запитання «Яким/-ою я бачу себе у Х років?»: опиши свої вміння, досягнення, сильні сторони, статки, успішність, задоволеність життям у вибраному віці в майбутньому. Експертка радить не зазирати надто далеко, а планувати щонайбільше на 5 років уперед. 

Після цього поділи аркуш на два стовпчики. У першому дай відповідь на запитання «Що я роблю для цієї мети?», а в іншому — «Що я не роблю?». Такий самоаналіз допоможе організувати власне життя та правильно розставити пріоритети.

Читай найцікавіше з попередніх лекцій у межах проєкту #CVIDOMIобирати ➡️ 

Чому не існує «престижних професій» і як вибрати фах мрії: конспект лекції Ірини Плешакової

Чому не існує «професійного призначення» та як знайти свій фах без Сортувального капелюха: конспект лекції Ганни Різніченко

Як інтереси допомагають знайти роботу і попередити вигоряння: конспект Ганни Чатченко

Як усвідомлено розпочати кар’єру і залишатися собою у мінливому світі: конспект лекції Алевтини Седоченко

Про секрети самопрезентації, резюме та мотиваційних листів: конспект лекції Наталії Демиденко

Як вибрати професію, щоб поєднати приємне з прибутковим і припинити накручуватися: конспект лекції Світлани Марчек

Що таке синдром самозванця і як його перемогти: конспект лекції Ганни Різніченко 

Що таке дискримінація і як її побороти: конспект лекції Ольги Попадинець

Про формулу успіху та міфи профорієнтації: конспект лекції Ганни Чатченко

Про типи темпераменту і вдалий вибір професії: конспект лекції Наталії Демиденко

Про емоційний інтелект, особисті кордони та конфлікт-менеджмент: конспект лекції Світлани Марчек

Що таке гендерні стереотипи та як вони заважають у кар’єрі: конспект лекції Ольги Попадинець

Про світ майбутнього і ким у ньому працювати: конспект лекції Наталії Демиденко

Про лінь по-науковому та користь від байдикування: конспект лекції Ганни Чатченко