У травні Мала академія наук запустила #CVIDOMIобирати — профорієнтаційний проєкт у партнерстві з Фондом ООН у галузі народонаселення, ГО «ЕдКемп Україна» і за підтримки Швеції. Для учасників підготували, зокрема, цикл лекцій від психологинь, що допоможуть визначити власну формулу ідеальної професії, побороти стереотипи про кар’єру і знайти фах до душі. Сьогодні ділимося конспектом лекції Ольги Попадинець —- сертифікованої експертки з гендерної рівності та недискримінації в освіті, тренерки та консультантки з інклюзії та різноманітності. 

Стать VS гендер: у чому різниця

Лекторка зазначила, що ці категорії не варто ототожнювати. Стать — це біологічна даність, з якою людина народжується, натомість гендер — соціально-культурний конструкт, очікування суспільства від людини залежно від статі, які змінюються в різні епохи. 

Аби перевірити, наскільки добре вдається розрізняти поняття «стать» і «гендер», лекторка пропонує зіграти у гру. За її умовами треба визначити, на чому базується те чи інше твердження: біологічних реаліях або ж соціальних упередженнях. 

Перелік тез для самотестування.

  1. Тільки жінки виношують і народжують дітей.
  2. Жінки ліпше за чоловіків доглядають за дітьми.
  3. У чоловіків більший відсоток м’язової маси, ніж у жінок.
  4. У чоловіків краще розвинені математичні здібності, ніж у жінок.
  5. Жінки більш схильні до багатозадачності, ніж чоловіки.
  6. У чоловіків ліпше, ніж у жінок, розвинені нейронні зв’язки, що відповідають за орієнтацію у просторі.
  7. Чоловіки талановитіші в керуванні людьми в робочому контексті, ніж жінки.
  8. У жінок краще розвинена емпатія, ніж у чоловіків. 

Після самотестування з огляду на правильні відповіді можна зрозуміти свій рівень обізнаності в поняттях статей і гендерів. Правильні відповіді: 1, 3 — біологічні факти, а все решта — соціальні упередження.

Що таке гендерні стереотипи та як вони виникають

Гендерні стереотипи — це сталі шаблони мислення щодо того, як мають поводитися люди різної статі. Вони виникають внаслідок того, що люди помилково сприймають соціальні упередження як біологічні факти. Приклад: дехто твердить про начебто меншу схильність жінок до технічних наук, аніж до гуманітарних. Прибічники цього хибного твердження зазвичай посилаються на науково непідтверджені псевдотеорії про специфічну будову мозку жінки, що начебто не пристосована осягати технічні науки. 

Аби глибше зануритися в тему шкідливості гендерних стереотипів, лекторка запропонувала переглянути випуск BBC Stories «Girl toys vs boy toys: The experiment».

Він оповідає про експеримент, під час якого одяг хлопчика й дівчинки поміняли між собою, а пізніше запропонували дорослим деякий час пограти з цими дітьми. Як наслідок, переодягненому хлопцю давали бавитися лялькою та м’якими іграшками, а ось дівчинці в «нетиповій» одежині — конструктором, роботом, автівкою. Цей дослід проілюстрував, наскільки сильно гендерні стереотипи проникають у наше життя від самого дитинства. 

З якими викликами стикаються жінки та чоловіки у професійній сфері

Лекторка зазначила, що гендерні стереотипи шкідливі зокрема й для побудови кар’єри жінок і чоловіків.

По-перше, суспільство обмежує нас у виборі бажаної професії, оскільки відводить ті чи інші ролі. Приміром, і досі можна почути стереотипні тези на кшталт «ІТ — нетипова сфера для жінок».

По-друге, стереотипи заважають кар’єрному зростанню. Цей феномен соціологи нарікають скляною стелею — докладніше про нього Ольга розповідала в попередній лекції проєкту #CVIDOMIобирати. 

Також шкідливість гендерних упереджень у кар’єрному зростанні відображає явище «липкої підлоги», коли жінки порівняно з чоловіками довше затримуються на початкових позиціях у службовій ієрархії.

По-третє, стереотипи провокують відрив у оплаті праці жінок і чоловіків. Ольга зазначила, що це явище англійською називають «pay gap».

По-четверте, гендерні упередження створюють подвійне завантаження жінок, які хочуть поєднувати побудову кар’єри з піклуванням про дітей. Це явище називають другою зміною, і воно може призводити до «штрафу за материнство» — менш вигідного становища жінки з дітьми на ринку праці. 

Як підсумок Ольга зазначила, що ми маємо дотримуватися балансу та рівності, аби подолати гендерні стереотипи й утиски у професійній сфері. Від цього виграють і жінки, і чоловіки. 

Попереду ще багато корисних лекцій від експерток і зустрічей із лідерами думок! Посилання на форми реєстрації шукай на сайті МАН, на сторінці проєкту #CVIDOMI

І читай найцікавіше з попередніх лекцій у межах #CVIDOMIобирати ➡️ 

Чому не існує «престижних професій» і як вибрати фах мрії: конспект лекції Ірини Плешакової

Чому не існує «професійного призначення» та як знайти свій фах без Сортувального капелюха: конспект лекції Ганни Різніченко

Як інтереси допомагають знайти роботу і попередити вигоряння: конспект Ганни Чатченко

Як усвідомлено розпочати кар’єру і залишатися собою у мінливому світі: конспект лекції Алевтини Седоченко

Про секрети самопрезентації, резюме та мотиваційних листів: конспект лекції Наталії Демиденко

Як вибрати професію, щоб поєднати приємне з прибутковим і припинити накручуватися: конспект лекції Світлани Марчек

Що таке синдром самозванця і як його перемогти: конспект лекції Ганни Різніченко 

Що таке дискримінація і як її побороти: конспект лекції Ольги Попадинець

Про формулу успіху та міфи профорієнтації: конспект лекції Ганни Чатченко

Про типи темпераменту і вдалий вибір професії: конспект лекції Наталії Демиденко

Про емоційний інтелект, особисті кордони та конфлікт-менеджмент: конспект лекції Світлани Марчек